Motosiklete ilk başladığım 2005’ten bugüne kadar birçok tarzda motosiklet kullandım. Hatta geçtiğimiz yıl satmayı düşündüğüm bir motosikleti satamadığım için aynı anda 3 motorum vardı:
- Honda PCX 125
- Honda CBR650F
- BMW F700GS
Bu üç motordan PCX 125’e lastik bulmak çok kolay. Alır takarsın bir Michelin City Grip; ilk sene muhteşem tutar, ikinci sene hala iyi tutmaya devam eder, üçüncü sene artık sertleşmeye başlar, dördüncü sene başında değiştirirsin.
CBR650F’e lastik bulmak da nispeten kolaydır. Eğer hızlı ısınsın ve yeri iyi kavrasın istiyorsan Pirelli Diablo Rosso 3 alırsın. Az daha uzun ömürlü olsun dersen gider Michelin Pilot Road 4 alırsın.
Ancak enduro dünyasında durum çok karışık olduğu için bu yazımda sizlere biraz olsun fikir vermek istedim.Öncelikle herkesin “enduro” anlayışı aynı değil, bunu kabul edelim. Araziden çıkmayan biri için enduro; cross’tan irice ve onun kadar olmasa da arazide keyif veren bir motosiklet demek iken, motosikletiyle km’lerce yol yapıp ülkeler aşan birisi için uzun yolda konfor sağlayan bir motosiklet demektir. Bu çerçevede ilk iş kendi tanımlarımı oluşturarak başladım ve her lastiği önce aşağıdaki üç sözcükle etiketledim:
- OnRoad: Touring ya da naked gibi daha çok cadde lastikleri desenine sahip lastikler.
- OffRoad: Cross lastiklerine daha yakın, iri dişlere ve aralıklara sahip lastikler.
- Enduro: Diğer iki lastik türü arasında kalan lastikler.
Kafanızda biraz somutlaştırmak adına şu örnekleri verebiliriz:
Metzeler Tourance Next – Continental TKC 80 – Michelin Anakee 2
“Hangi lastik iyidir” sorusundan önce listemi, lastikleri bu şekilde etiketleyerek oluşturdum. Çünkü nasıl “enduro” kavramı sürücülere göre değişen bir kavramsa, “iyi lastik” de aynı şekilde size ve kullanım şeklinize göre değişir. Forumlarda aynı lastik için hem iyi hem de kötü yorumlar okumanızın sebebi tam da budur.
Kendi etiketleme sistemime göre oluşan liste aşağıdaki gibi:
Marka | Model | Tür |
Pirelli | Trail 2 | OnRoad |
Pirelli | Pilot Road 4 | OnRoad |
Pirelli | MT90 Scorpion A/T | Enduro |
Pirelli | MT60 | Enduro |
Anlas | Capra X | Offroad |
Anlas | Capra R | OnRoad |
Metzeler | Tourance Next | OnRoad |
Metzeler | Karoo 3 | Enduro |
Metzeler | Enduro 3 Sahara | Offroad |
Continental | ContiEscape | Enduro |
Continental | TKC70 | Enduro |
Continental | TKC80 | Offroad |
Continental | Trail Attack | OnRoad |
Michelin | Anakee 2 | Enduro |
Michelin | Anakee 3 | Touring |
Heidenau | K60 | Offroad |
Heidenau | K76 | Enduro |
Mitas | E07 | Offroad |
Mitas | E09 | Offroad |
Mitas | E08 | Enduro |
Bridgestone | TrailWing | Enduro |
Bridgestone | BattleWing | OnRoad |
Bu modellerden bazılarının benim motosikletimin ölçülerine uyan ön ya da arka lastiği yok (Örneğin Pirelli MT60 RS Corsa’nın arka lastiği var ama ön lastiği yok), ama ben yine de listeye ekledim belki sizlerin işine yarar.
Lastik araştırması yapmadan önce arkadaşlarım bana “Metzeler Tourance Next” öneriyorlardı (şu an motosikletimin üzerinde biraz eskimiş de olsa aynısı var). Yine bir lastik bayisi bana “Pirelli Trail 2” önerdi. Ancak hem desenlerine baktığımda hem de araştırdığımda asfaltta mükemmel tutan bu lastiklerin benim sıklıkla tercih ettiğim toprak ya da stabilize yollara uygun olmadığını gördüm. Öyleyse benim için “iyi lastik” bunlar değildi.
Önce kendi sürüş tarzıma göre yukarıdaki listeden “enduro” etiketli lastikleri seçtim. Sonra elemeye aşağıdaki maddelerde devam ettim:
- Toprak ya da stabilize tamam ama asfaltta nasıl?
- Benim kullanım tarzım olan %70 asfalt %30 toprak yol oranına uyuyor mu?
- Bilinen bir marka mı, yurt içinde ve dışında yaygın mı?
- Fiyatı uygun mu?
Tüm bu kriter elemelerinden sonra elimde Continental TKC 70 kaldı. Yakın zamanda siparişini vermeyi ve test ettikten sonra görüşlerimi yazmayı düşünüyorum. Yazımı sonlandırırken finalist olan diğer lastiği de söyleyeyim: Metzeler Karoo 3
Sevgiler…
Yaklaşık 8 ay, 5.000 km sonra gelen düzenleme
Yine bir satın alma öncesi yapılan uzun araştırmaların meyvesini yiyorum denilebilir. Lastiği aldıktan sonra çıktığım 3.500 KM’lik Doğu Karadeniz ve Gürcistan turumda hafif yağmur, sağanak, kuru hava, toprak yol, stabilize yol ve hatta kayaların üzerinde lastiği deneme fırsatım oldu. En ufak bir şikayetim olmayan lastiklerim, beni birçok kez “acaba kalır mıyım burada” dediğim yerlerden “şaka mı yapıyorsun” diyerek geçirdi. Benim sürüş alanlarıma ve tarzıma göre bu lastik 5/5 puan alıyor.
Onur
Merhabalar,
Yazınızı çok beğendim, teşekkürler.
Tenere 660 motorumda kullanmış olduğum Heidenau K60 serisinde ki memnuniyetimi belirtmek istedim ben de, 50/50 yol ve arazi kıvamında ki bu lastik ile çok keyifli 11000km geçirmiştim. Lastik deseni sebebiyle toprak, çakıl , çamur ve kum gibi zeminlerde yeteneklerimin üzerinde sürmeye teşvik ediyor, yine aynı lastik deseniyle asfalt üzerinde ki ıslak-kuru, viraj ve frenleme performansı ile sürekli şaşırtıyordu beni. Deseni nedeniyle gürültü ve asfalta titreşimler de vardı.
Sonrasında asfalt kullanımım daha fazla olması sebebiyle 90/10 yol lastiği olan Anlaş Capra R modelini daha verimli olacağını düşünerek denemeye karar verdim ve ilk dört ay (5000km civarı) içerisinde asfaltta çok memnun kaldım. Diğer zeminlerde ise fazlasıyla temkinli olmak gerekiyor çünkü bu bir yol lastiği, bir önce kullanmış olduğum lastik ile kıyaslamıyorum bile. Fakat Capra R 4 aylık sürecin sonunda çabuk sertleşti ve kavrama kayıpları yaşamaya başladım, özellikle arka tekerleğimin frenleme performansı çok azaldı. Gerçi Tenere’yi yüklü olarak kullandığımı göz önüne alırsak arka lastiğin performansı bu koşullar altında normal sayılabilir, başka modeller ve şartlar altında daha uzun sürelerde kullanan ve memnun olanlar vardır mutlaka.
Son olarak çok yönlü kullanım içindi anda benim birinci tercihim Heidenau olur yine ama lastikler arasında ki farkları keşfedebilmek için Anlaş Capra X modelini denemeyi düşünüyorum.
Görüşmek üzere.
Anlas Capra X benim de merak ettiğim bir lastik. Kullandıktan sonra deneyimlerinizi aktarırsanız mutlu olurum.
Ayrıca YouTube OnurYollarda kanalıma da beklerim 🙂
Onur Bey merhaba suan arastirmakta oldugum lastikleri ayni sekilde sizde degerlendirip kullanmis biri olarak size bir sorum olacak 650lik transalpimda yuzde 90 agirlikli yol surusu icin continental tkc70 mi metzeler tourance next mi onerirsiniz artilari eksileri nelerdir?
Merhaba, TKC70 biraz daha 70-30 oranlı lastik. Tourance Next işinizi görecektir.