Motorunuzun Peglerini Sürtebiliyor musunuz?

Yayınlandı: 10 Şubat 2015 / Motosiklet, Sürüş Teknikleri

Motorcycle-Cornering-Technique-1014Çoğu motosiklette pegleri sürttüğünüze çıkan sesler aslında korkulacak bir şey değildir ve eğer bunu yaparken zorlanmıyorsanız pek çok tehlikeden kaçmanız mümkün.

Eğer hiç peg ya da motorun başka bir parçasını yere sürtmediyseniz, bunu denemelisiniz. Buna neden ihtiyacınız olabilir? Eğer viraj beklediğinizden çok daha kavisli ise. Diğer araçlar sizin şeridinize kaçarsa veya yoldaki başka bir cisme çarpmamak için motoru yatırmak zorunda iseniz. Motorunuzu iyice yatırmak bazen önemli bir kaçış opsiyonu olabilir ve eğer daha önce motorunu hiç sürtmediyseniz bile her motorun bunu yapabilecek yeteneği vardır.

Motosikletinizin lastiklerinin iyi kalitede ve idare edecek durumda olduğunu ve yolun da ıslak ya da kumlu olmadığı durumlarda, motorunuzu sürtecek kadar yatırmanın bir tehlikesi yoktur. Lastikler ve süspansiyon bu durumda karşılaştıkları güçleri kaldıracak kapasitededir. Yine de, sürtme anındaki beklenmedik tepkileriniz, özellikle de buna alışık değilseniz, sorun yaratabilir. Diğer potansiyel tehlike de, neyi sürttüğünüzdür.

Bir cruiser’da sürten ayak koyma yeri ya da yan ayağın çıkardığı ses alışık olmayan bir sürücüyü şaşırtabilir. Bu durumdaki pek çok motorcunun tepkisi ya motoru hemen dik hale getirerek yolda çıkmak ya da kaçmaya çalıştığı şeye çarpmak olmuştur. Diğer tip motosikletlerde yere ilk değen botunuz olabilir. Ne botunuzun sürterken çıkardığı ses ne de verdiği heyecan sizi güvenle sürmeye devam etmekten alıkoymamalıdır. Daha önce hiç yapmadıysanız, şaşkınlık başınızı belaya sokabilir. Bu yüzden bu işi denemelisiniz ki sonradan şaşırmayasınız.

Ayak pegleri ileride olan motosikletlerde ayaklarınızın pozisyonu yüzünden köşelerde topuklarınız sertçe sürtebilir ve bu da ayağınızın pegden ayrılmasına sebep olabilir.

Cornering-Motorcycle-Sparks-1014Daha büyük sorunları yaşayan motosikletler ise ayak koyma yeri ya peg gibi katlanabilen parçalar dışındaki kısımları yere sürtülenlerdir. Yere sürten nokta motosikletin orta kısmına yakın bir parça ise sorun daha da büyür ya da çok önde bir nokta ise ön tekeri yerden kesebilir.

Motosikletin hangi parçasının ile önce yere sürteceğini, gerçekten o parçayı sürtmeden önce öğrenmekte fayda vardır. Bunun bir yolu test yazılarını okumaktır. Bu yazılarda eğer tehlikeli bir parça yere sürtüyorsa bunu görebilirsiniz. Bir diğer yöntem de durmuş haldeyken motoru yatırarak bakmaktır. Eğer bu işe için fazla ağır bir motorunuz varsa yere bir karton parçası koyun. Kartonun bir ucu motorun ortasından geçsin, lastiklerin arasından. Sonra diğer ucundan tutup yukarı doğru kaldırın ve motorun ilk önce hangi noktasına değdiğine bakın. Unutmayın ki süspansiyon kapandıkça bu nokta hafifçe içeriye doğru yer değiştirir. Eğer sürten ilk nokta esnek ise veya krank mili ise, pek sorun yaşamayacaksınız demektir. Çoğu cruiser’da bu bir ayak pegi ya da ayak koyma yeri olacaktır. Bazılarında da “curb (peg) feeler” denen ve yere ilk sürten parça olması için konmuş parçalar yere ilk sürter.

Eğer motosikletinizin ilk yere temas noktası güvenli gibi görünüyorsa, ortalama hızlarda girebileceğiniz virajları olan temiz ve düz bir yol bularak bu çalışmayı yapabilirsiniz. Bunu çabuk öğrenmenin en güzel yolu bir pistte ya da eğitim parkurunda denemektir. Buradaki amaç motorunuz iyice yatmış durumdayken hakim olabilmek ve birşeyler yere sürterken rahat olabilmektir. Bu size fazladan bir kaçış yöntemi ve tehlike anında bunu kullanabilecek kendine güven verecektir.

Kolay yoldan yavaşlamak ve daha az yatarak viraj dönmek dışında virajları daha iyi dönebilmeniz için iki teknik vardır. Yarışçıların yaptığı gibi virajın iç kısmına doğru hang off (sarkmaca) yapabilir ve motorun yatış açısını artırmadan ağırlık merkezini değiştirebilirsiniz. Ancak bu kendinizi önceden selede konumlandırabildiğiniz durumlarda daha etkilidir, yani her ne kadar motorunuzu sürtmemenizi sağlayacak olsa da acil durumlarda pek kullanışlı değildir. Bunun dışındaki teknik de gaz ile oynamaktır. Gazı kapatırsanız motosikletin süspansiyonu alçalır. Bu şaftlı veya yumuşak süspansiyonlu (ya da her ikisi birden) olan motosikletler için daha geçerlidir. Gaz açık iken motosiklet süspansiyon üzerinde yükselir ve yerden yüksekliği artar. Gazı kapattığınızda motosiklet alçalır ve yerden açıklığı azalır. Çoğu motosiklet sürücüsü panik anında gazı kapattığı için bu sizin aleyhinize işleyebilir. Bunu nasıl lehinize kullanacaksınız? Gaz vererek motosikleti yükseltirken hafifçe arka frene basarak motoru yavaşlatın. Bu teknik yıllardır öğrendiğiniz motosiklet sürüş tekniğine aykırı olduğundan kesinlikle uzun uzun çalışması gerekir.

Çoğu cruiser’da yere sürten parçalardan korkmanıza gerek yoktur ve eğer bunlara alışırsanız çok daha büyük tehlikelerden kaçabilirsiniz.

Art Friedman

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.