Motosiklette Giyim Kuşam

Yayınlandı: 03 Kasım 2014 / Ekipmanlar, Motosiklet

motorcycle-injuriesMotosiklet kıyafetleriniz sadece kazalara karşı değil, motosiklet kullanmanın günlük sorunlarına karşı da rahatlık ve koruma sağlamalıdır.

Doğru kıyafetler pekçok farklı koşul altında motosiklete binmeyi daha konforlu ve daha güvenli hale getirir. Ancak kıyafet seçimi ayna karşısında nasıl göründüğünüzle sınırlı olmayan başka faktörlere de dayanmalıdır. Mesela motosiklet montlarını ele alalım. Çoğu motorcu şekline bakıp mont alır ama aslında montun güzel görünmekten başka işlere de yaraması gerekir. Değişen sıcaklıklara karşı size konfor sağlamalı, yoldaki ihtiyaçlarınızı karşılamalı, motorunuza zarar vermemeli, toz ve böceklere karşı durabilmeli ve günü geldiğinde sizi çarpma ve sürüklenmelere karşı korumalıdır. Bir motosiklet montuyla güzel görünen boş bir mont arasındaki fak budur.

“Cool” olun
Sıcak bir havada tişört yerine korumalı bir mont ile daha “cool” görünebilirsiniz, yeter ki montunuzun hava girişleri yeterli olsun. Eğer büyük bir camın arkasında motosiklet kullanıyorsanız hava girişleri kollarda olmalı. Eğer camınız yoksa hava girişleri göğüs bölgesinde olmalıdır. Giren havanın çıkabilmesi için montun arka tarafında da hava çıkışları olmalıdır. Eğer sadece sıcak havada giyeceğiniz bir mont arıyorsanız delikli (file) bir motosiklet montu işinizi görecektir. Bu hava girişler soğuklar geldiğinde sıkıntı yaratacak, bu yüzden file montunuza geçirmezlik sağlamanız gerekecektir. Hava geçirmeyen bir içlik soğuk hava kullanımında faydalı olur. Daha uzun bir mont, özellikle kemerli ya da lastikli beli olursa, sırtınıza ve böbreklerinize soğuk gelmesini engelleyecektir.

Püf Noktaları
Büyük fermuarlar, şekilli çıtçıtlar veya büyük krom kemer tokaları güzel görünebilir ama motosikletinizin boyasını da çizer, özellikle depoyu. Kollardaki fermuarlar ve çıtçıtlar da motosikletinize tahmin ettiğinizden daha fazla temas edebilir. Bunların motosikleti çizmemesi için bir kapak altında bulunmalarında fayda vardır, örneğin velcro ile kapatılmış bir fermuar en ideal çözümlerden biridir.

Mont boyu da önemli konulardan biridir. İyi görünme açısından kısa montlar en çok seçilen model olarak görülmektedir ancak tecrübeli sürücülerden pek azı bunları tercih eder. Kısa montlar kolayca yukarı doğru sıyrılarak belinizi açıkta bırakabilir. Kalçanıza kadar inen montlar hem soğuk rüzgarları engeller hem de sıyrılma imkanı yoktur.

Koruma
Yumuşak gösterişli deriler mağazada güzel durabilir ama hiçbir sürtünme koruması sağlamaz ve bu da saatte 80km hızla asfaltın üzerinde kaydığınız bir anda çok acı bir gerçek olarak karşınıza çıkar. Ayrıca bu montlar sizin gerçek bir motorcu olmadığınızı da gösterir. Ağır, motosiklet için yapılmış deri montlar vücudunuzu diğerleri gibi sarmaz ama birkaç sürüşten sonra rahat edersiniz. Daha pahalı olmakla birlikte deri motosiklet montları gösterişli ince deri montlardan çok daha uzun süre dayanır.

Korumalar gereksiz gibi görünebilir, ta ki ihtiyacınız olana kadar. O zaman birkaç kemik kırığı ya da bir iç kanamayı engelleyebilir. İlk giydiğinizde korumalı kıyafetler hantal durabilir/görünebilir. Her ne kadar duruşu değişmese de bir süre sonra korumalı kıyafetler de vücudunuza uyum sağlar.

Pantolon
Kot pantolonlar, özellikle kalın olanlar, kaza anında biraz koruma sağlar. Kumaş pantolondan çok daha iyi ve şortlarla ise kıyaslanamayacak kadar iyidirler. Ayrıca oldukça rahattırlar, bacaklarınızı rüzgar ve güneşten korurlar ve biraz da hava girişine izin verirler. Bundan daha iyi havalandırma için yapabileceğiniz tek şey şort üzerine file pantolon giymektir.

Eğer vücudunuzun alt kısmını korumak için pantolon satın alacaksanız yukarıdaki noktaları kalın deri için de geçerli sayabilirsiniz, ayrıca paçadan bir tür bağlama da yukarı sıyrılmaması için gereklidir.
Pantolon almadan önce nasıl kullanacağınıza karar verin. Motosiklete bindiğiniz günlerde tüm gün iç çamaşırınızın üzerinde bu pantolon mu olacak? Pantolonu kot üzerine giyip çıkaracak mısınız? Bu durumda kotun ceplerine ulaşabilecek misiniz? Cevap hayır ise anahtarınızı cüzdanınızı nereye koyacaksınız? Bu tip pantolonların kolay katlanabilir ve az yer kaplayan cinste olması önemlidir. Tabi ki korumalar bu konuda sıkıntı ama korumasız giyerseniz de düşüşleriniz sıkıntı yaratır.

Tam Koruma
Tabi ki en iyi koruma tek parça motosiklet kıyafeti ile sağlanır. Bunun koruma ve fonksiyonellik açısından en iyi örneği Aerostich kıyafetidir. Bu sizi kazada ve üzerinize çarpan cisimlere karşı koruyacak bir malzemeden yapılmıştır. Korumalar da çarpmalara karşı bir miktar etkilidir. 160km/h hızda kaza yapıp da hem kendileri hem de Aerostich kıyafetleri tek parça kalan insanlarla ilgili pek çok rapor vardır. Bu kıyafeti giymek de son derece kolaydır, önce bir bacak, sonra fermuar, sonra da diğer bacak…Bunun tek sıkıntılı yanı kullanabileceğiniz ortam sıcaklarıdır. Havalandırması çok iyi olmadığı için içinize sizi sıcak tutacak bir şeyler giymenizi gerektirir. Başka markaların da çok iyi koruma sağlayan ürünleri bulunmaktadır. Ayrıca hem Aerostich hem de başka markalar iki parça kıyafetler de üretmektedir.

Botlar
Bilek kemiği etrafında bir şekilde koruması olmayan bir bot almadığınız takdirde motosiklete özel botlardan bir koruma sağlamıyorsunuz demektir. Bununla birlikte, su geçirmeyen botlar size yağmurda çok fayda sağlar ve motosiklet botlarının tabanları sürüşünüzü kolaylaştırıcı bir etkendir. En önemlisi, botun tabanı yağ ya da kuma bastığınızda iyi bir tutuş sağlamalıdır.

Bot almaya giderken motosikletinizin de yanınızda olmasında fayda vardır. Bunun sebebi botlar ayağınızda iken vites ve arka fren kontrolünde sıkıntı yaratıp yaratmayacağını görmektir.
Ağır botların, ayağın bacak üzerindeki sarkaç etkisini artırarak kaza anında bacak kırılma ihtimalini artırdığına dair bazı araştırmalar bulunmaktadır.

Eldiven
Kasktan sonraki en önemli koruma sağlam bir çift eldivendir. Kaza anında parmaklarını kıran ya da kaybeden pek çok motorcu vardır. Sağlam bir çift eldiven bunun olasılığını azaltır.

Her duruma uygun bir eldiveniniz olsun diyorsanız en az üç çift eldiven almalısınız. Birincisi yaz için iyi havalandırmalı, ara sıcaklıklarda kullanmak için orta halli bir çift ve üçüncü olarak da soğukta kullanım için iyi yalıtımlı bir başka çift. Benim yaklaşık 20 çift eldivenim var ve hepsi de bir şekilde yıl içerisinde mutlaka kullanılıyor.

Her eldivende bulunması gereken özellikler ise güçlü bir yapı, sağlam bir koruma ve konfordur. İnce eldivenler için geyik ya da keçi derisi hem konforlu hem de sürtünmeye karşı dayanıklı olduklarından kullanılabilir. Dikiş yerlerinin sağlam bir iplikle örüldüğünü ve eldiveni bağladığınızda onu yerinde tutacak bir düzeneği olduğunu kontrol edin. Eğer eldiven sertse, giyildikçe yumuşayacak ve elinize uyum sağlayacaktır. Avuç içinde toparlanan eldivenler bir süre sonra sıkıntı yaratacaktır. Kendinden kıvrımlı (elciği tutuş pozisyonuna benzer) eldivenlerde toparlanma daha az olur.

Orta halli dediğimiz eldivenlerin su geçirmez olması çok önemli bir özelliktir. Ağır kış eldivenleri ise çok sert olmamalı ve avuç içinde toparlanmamalıdır.

Ekstra Sıcaklık
Eğer elleriniz için sıcaklıkta son noktayı hedefliyorsanız elektrikli eldiven kullanın. Ancak bunları elektrikli yelek almadan almayın. Elektrikli yelekler hayati organlarımızı ısıttıkları için ellerimize de yetecek vücut ısısı kalmış olur genelde. Eğer sürüşünüz soğuktan olumsuz etkileniyorsa bir elektrikli yelek alın, motosiklet kullanmanın yeniden zevkli hale geldiğini göreceksiniz.

Kafaya Dikkat
Bu yazıda kasklardan bahsetmedik ama iyi bir kask çok önemlidir. Bir kazada hayatınızı kurtaracak tek ekipman kasktır. Hatta hayatınızın kalan kısmında normal bir hayat yaşamakla bir tekerlekli sandalyede yiyeceklerinizi bir pipetten almak arasındaki farkı yaratabilir. Kasksız daha rahat ettiklerini söyleyen motosiklet sürücülerini hayretle dinliyorum, daha önce kasklardan bahsettik ve faydalarını anlattık.

Kazayı Önlemeye Yönelik Giyim
Rüzgarı ve gürültüyü keserek sizi rahat ettiren ve yorgunluğu azaltan kıyafetler daha güvenli sürüş yapmanızı sağlar. Yine de, kaza riskini azaltmak için giyebileceğiniz şeyler de var, parlak renkler. Yine daha önce söylediğimiz gibi motosiklet kaza araştırmaları göstermiştir ki parlak renk giymiş olan motorcular daha az kazaya karışmaktadır.

Sürekli yeni motosikletler ve yeni kıyafetler piyasaya çıkıyor. Sonuçta motorlar geri verilip değiştiriliyor ama sevdiğimiz bir kıyafeti bulunca onu bırakmıyoruz. 30. yıllarını tamamlamış iki montum hala duruyor. Motosiklet üzerinde yerimiz dar olduğundan uzun yolculuklarda bizi rahat ettireceğini, kazada faydası olacağını bildiğimiz kıyafetlere ihtiyacımız var.

Art Friedman

Reklamlar
yorum
  1. Yazınız için teşekkürler. Motosiklet giyiminde korumalarının önemini belirterek, hava koşullarına, dış etkenlere karşı koruma sağlaması ve konforlu olması gerektiğini çok güzel anlatmışsınız.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s