Güvenli bir yolculuk için yolculuğunuzu güvenli bitirin

Yayınlandı: 06 Kasım 2014 / Motosiklet, Sürüş Teknikleri

_MG_6477Motosikletinizle çıkacağınız bir sonraki yolculuğa hazırlanmaya bir önceki sürüşü bitirirken başlayın. Yolunda gitmeyen bir şey varsa bu şekilde daha güvenli ve az sorunla atlatabilirsiniz.

Her motosiklet sürüşü bir önceki bitmeden başlar. Ya da benim deneyimlerim böyle. Her yolculuğun sonunda zihnimde, bir sonrakinde yeşerecek olan fikirler oluşur. bir şeyleri farklı yapmak için her seferinde aklıma bir not alırım. Mesela fren yaparken farklı bir oturuş biçimi olabilir ya da kavşaklara yaklaşırken her zaman yaptığımın dışında bir yol seçmek gibi. Bazen de beni yolda rahatsız eden bir şeyi not ederim. Bir sonraki sürüşte bunu düzeltmek için farklı bir yöntem denerim.

Buna ek olarak bir de motosikletin kendisi var tabi. Sürüşünüzün son birkaç kilometresine girerken motorunuzun bir sonraki sürüşe hazır olması için neler yapmanız gerektiğini düşünme zamanıdır. Her yolculuk motoru ufak da olsa bir şekilde etkiler. Fren ayarı veya debriyaj kavrama noktası değişikliği gibi. Zincir biraz bollaşabilir ve sıkıntı verir. Belki de gidon bağlantı somunları gevşemiş olabilir ya da gaz teli gevşemiştir. Bunlar zamanla artan bir şekilde gelişen değişimler olduğu için bunlara alışmanız için zamanınız vardır ama yine de bir yolculuğun sonu bu ayarları yapmak için en uygun zamandır. Bu sorunlar tamir edilmelidir, kabul edilmeleri gerekmez. İşte bunun için en uygun zaman yolculuğun sonudur çünkü bir dahaki sefere motosiklete atlayıp gazı açtığınızda motorun da buna hazır olduğunu bilirsiniz.

Benim bir yolculuğu bitirirken düzenli olarak yaptığım bazı şeyler var; depoyu doldurmak (paslanmayı engellemek için) ve aynı benzincide zinciri yağlamak gibi. Zincirler sıcak oldukları zaman yağlanmalıdır ve benzinciden eve gelinceye kadarki birkaç kilometre de yağın zincir üzerine dağılmasına faydalı olur.

Eğer sonraki iki üç gün içinde motosiklete binmeyeceksem eve gelmeden bir iki kilometre önce benzin musluğunu kapatarak borudaki benzini bitiririm ki orada kirli benzin birikintisi kalmasın.

Ancak bir sürüşten diğerine geçme ile ilgili en önemli kısım motoru stop ettikten sonra başlar. Her kullanım kılavuzunda check-list (kontrol listesi) bulunur ancak hiçbir kılavuz bu kontrollerin bitirdiğiniz bir geziden hemen sonra yapılması gerektiğini yazmaz. Eğer böyle yaparsanız, bir arıza bulduğunuzda bir sonraki sürüşten önce düzeltebilir ya da sürüşe niyet etmeden önce böyle bir sorun olduğunun farkında olarak hazırlanırsınız.

Eğer eve yaklaşırken aklınızda motoru kontrol ettiyseniz yolunda olan ya da ilgilenilmesi gereken noktalarla ilgili bir fikriniz oluşmuştur. Belki de arka fren kablosu hafifçe sıkılmak istiyordur ya da gevşeyen bir vidanın tıkırtısını duymuş olabilirsiniz. Motosiklete bindikçe ve yakınlaştıkça göreceksiniz ki periyodik bakım listesinde olmayan bazı parçalara da dikkat etmeniz gerekiyor. Bazı şeyler kolayca ve tamamen tamir edilebilirken bazıları da sürekli kontrol edilmek ister.

Maalesef her problem selede oturduğunuz yerden belli olmaz. Yanmayan bir arka lamba ya da yağ sızıntısı özellikle bakmadığınız takdirde görülmez. Bu tip sorunlar olup olmadığına motoru park edip uzaklaşmadan önce birkaç dakika ayırın. Lastik ve jantlar kritik noktalar olduğundan kontrol sırasında motoru kaldırmanız gerekir. Motor havadayken lastikleri çevirip çivi ya da pislik var mı diye bakarım. Bu durumda ayrıca zinciri/kayışı da kontrol edebilirim. Motoru yukarı kaldırmış olmak alt taraftaki tüm parçaları daha iyi görmenizi sağlar, olası yağ kaçakları da dahil. Benim kaldırma aparatım motosikleti düz bir şekilde hem ön hem de arkadan kaldırır. Bu durumda hem yağ seviye kontrolü yapabilirim hem de gidonu sallayarak gevşeyen somun vs var mı duyup görebilirim.

Bu aşamada kontrol etmediğim bir şey lastik basınçlarıdır. Lastik basınçları soğukken kontrol edilmelidir çünkü sıcak lastikteki basınç artar. Tabi çok inmişlerse bu aşamada bunu görebilirsiniz.

Sürüş sonrası kontrollerimi bitirdikten sonra (ki bu sadece iki dakika kadar sürer) ve gerekli ayarları ya da tamirleri yaptıktan sonra bilirim ki motosiklet ya yolculuğa hazırdır ya da hazır olması için ne yapmam gerektiğini bellidir. Eğer sadece hafta sonları motosiklete biniyorsanız sorunları halletmek için koca bir haftanız var demektir.

Art Friedman

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.