Motosiklet kazaları ile ilgili birkaç istatistik

Yayınlandı: 29 Ekim 2014 / Faydalı Bilgiler, Motosiklet

motorcycle-accident“Motosiklet kazaları” gibi can sıkıcı bir konudan bahsetmekten çoğu zaman kaçınmışımdır. Bunun nedeni zaten motosikletlere karşı ön yargılı olan insanların üzerinde yaratacağı negatifliktir. Ancak az sonra okuyacağınız ve tamamen istatistiklere dayanan bilgiler, kendi risk grubunuzu bilmeniz ve hangi yönünüzü geliştirmeniz gerektiğine dair aydınlatıcı olacaktır. Unutmayın, motosiklet ile çok ciddi sonuçları olan kazalar yapma riskinizi azaltmak istiyorsanız, mutlaka eğitim almalı ve pratiğinizi arttırmalısınız.

İşe, yaşanan kazaların %90’ından fazlasının “insan hataları” nedeni ile olduğunu bilerek başlayalım. Buradan şu sonucu pekala çıkarabiliriz; “motosiklet değil insanlar tehlikeli”. Bu tehlikeyi yaratan ara sokaktan çıkan bir araç sürücüsü olacağı gibi, kendimiz de olabiliriz.

Kendimden basit bir örnek vermek istiyorum. 2008 yılının sıcak bir Temmuz akşamı, saat 23.30 civarında evime sadece 500 metre kala bir kaza geçirdim. Ara yoldan çıkan bir araç benim geldiğim yöne hiç bakmamıştı. Ben de araçtan kaçış noktası olarak aracın ön tarafını seçtiğim için karşıdan gelen araca çarpmak zorunda kaldım (bugün düşünüyorum da aracın çıktığı yere doğru kaçsaydım bu başıma gelmeyebilirdi). Sonrası bir el bileği kırığı, ameliyat, platin… (tam korumalı kıyafetlerim sayesinde bir kırıkla atlatmıştım). Buraya kadar her şey normal değil mi? “İnsan” hatası ile gelen bir kaza ve hatayı yapan insan “ara yoldan çıkan otomobil sürücüsü”. Aslına bakarsanız “HAYIR”. Az önce belirttiğim gibi, aracın çıktığı yere doğru kaçmaktansa önünden kaçmaya çalışan ben de suçluydum. Kazanın daha da başına gelirsek, yaptığım frenleme sebebiyle arka lastiklerin kilitlenmesine ve kilitlendiği halde durmamasına neden olan eskimiş lastikleri değiştirmeyen ben de suçluydum (bir hafta içerisinde değiştirmeyi düşünüyordum ama bu kaza öğrettik ki hemen eyleme geçmek lazım). Bunun yanı sıra bilinen bir gerçek de kazaların çoğunlukla varacağımız yere yakın noktalarda yapılıyor olması. “Vardım” psikolojisiyle gelen rehavet ve “bumm”.

Kazaya bağlı olsun olmasın, 30 yaşın altındaki yetişkin ölümlerinin 1/4’ü trafik kazaları nedeni ile gerçekleşmektedir. Yani trafik kazaları sebebiyle yitirdiğimiz gençlerin oranı çok yüksek.

Ortalama bir otomobil sürücüsü yılda yaklaşık 15.000 KM yol yapar. Bu sırada kaza yapma olasılığı 1/7’dir. Motosiklet sürücülerinin maruz kaldığı risk buna oranla çok fazladır;

  • Motosiklet sürücüsünün bir kazada ölme ya da ciddi bir şekilde yaralanma olasılığı otomobil sürücüsünden 35 kat daha fazladır.
  • Yaralanma ile sonuçlanacak bir kaza yapma olasılığı ise 8 kat fazladır.

Ortalama kaza olasılığından daha fazla risk altında bulunanlar;

  • Yıl boyu ortalama KM’den daha uzun süre motosiklet kullananlar
  • Genç ve özellikle erkek sürücüler
  • Deneyimsiz sürücüler

İstatistikler genç ve deneyimsiz erkeklerin motor kazası yapma riskinin daha fazla olduğunu söylüyor;

  • Yaralanmayla sonuçlanan kazaları yapanların %93’ü erkek
  • En fazla can kaybının yaşandığı yaş 17
  • Aynı deneyime sahip 20 ve 30 yaş sürücüler kıyaslandığında, gençler 3 kez daha fazla risk altında
  • Aynı yaştaki sürücüler arasında ilk yıl kaza yapma riski 6. yıldakinden 3 kat daha fazla
  • İstatistiklere göre 17 yaşında motosiklete başlayan birisi 35 yaşına dek en az 8 kaza yapacaktır.

Şimdi de en çok görülen kaza tiplerine gelelim;

  • Kazaların 3/4’ü kentsel yerleşim alanlarında meydana geliyor (“ben sadece şehir içinde kullanacağım” diyenlere duyurulur)
  • Ölümle sonuçlanan kazaların yarısından fazlası kırsal alanlarda oluyor (“oh yol boş gaz açayım biraz” diyenler bu istatistikte)
  • Kazaların %15’i öndeki aracı geçerken yapılıyor (hatalı sollama ya da sağlama!)
  • Kazaların %12’si viraj alırken yapılıyor (motosiklet sürmek sadece düz gitmek değildir!)
  • Kazaların %30’u ıslak ve kaygan yolda yapılıyor (lastiklerin önemi bu noktada çok büyük)

İşin enteresan tarafı 3 yıl içinde bir kaza yapmış sürücülerin, bir sonraki yıl kaza yapma olasılıkları ortalamanın 3 kat üzerinde. Bu da gösteriyor ki, yaptıklarımızdan ders almıyoruz. Sürekli aynı tip kaza yapmak otomobil sürücüleri için bilinir. Aynı şekilde motosiklet sürücüleri için de bu geçerlidir. Bir kaza yaptıysanız ya da ciddi bir tehlike atlattıysanız, mutlaka o kazanın çeşidine yönelik önlemler alıp pratik yapın.

Keyifli ve güvenli sürüşler dilerim.

Onur ÖZDEMİR

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s