Metaverse ve Moda

Yayınlandı: 16 Şubat 2022 / Bilişim, Bilişim Haberleri

McKinsey bir süre önce “the state of fashion” adında bir rapor yayınladı. Bu rapora göre; modanın metaverse’e girmesi, markalar için tüketici etkileşiminde yeni yollar ve gelir artışı sağlıyor.

İşte rapordan bazı notlar:

Z Kuşağı metaverse’de daha fazla zaman geçiriyor

Teknoloji ile arası iyi olan ve nispeten yaşça genç olan insanlar, sosyal medya ve oyunlardan sanal gerçekliklere kadar metaverse’te artan miktarda zaman harcıyor ve çok yönlü kimlikleri benimsiyor. Z kuşağı, 2020’de ekranlarda günde ortalama sekiz saat geçirirken, %81’i son altı ay içinde haftada ortalama 7,3 saat video oyunları oynadı. Tabi burada pandeminin etkisi de büyük. Pandemi kapanmaları, sanal dünyaların çekiciliğini arttırdı ve insanlara başkalarıyla etkileşim kurma ve topluluklar oluşturma şansı verdi.

  • ABD’li genel tüketicilerin yaklaşık yüzde 70’i (Gen-Z’den Gen-X’e) dijital kimliklerini önemli olarak değerlendiriyor
  • yüzde 65’i dijital mülkiyeti önemli olarak değerlendiriyor
  • yüzde 50’si önümüzdeki 12 ay içinde dijital bir varlık satın almakla ilgileniyor — ister dijital bir kitap, ister oyun, dijital moda, dijital avatar ve / veya bir NFT’de başka bir öğe olsun.

Moda metaverse’i nasıl kullanıyor?

Metaverse, yatırımcılardan gelen fonlarla büyük bir iş haline geldi. Moda endüstrisinin 2021’de en popüler terimi oldu.

Metaverse’e katılım son birkaç yılda arttıkça moda markaları, blockchain destekli NFT’lerle bağlantılı dijital ürünlere, sanal gerçeklik arayüzlerine ve oyunlara giderek daha fazla ilgi duymaya başladı, ikincisi markalar için artan bir ana hedef haline geldi. 2021’de Gucci, hayır amaçlı ilk NFT’sini açık artırmaya çıkardı ve ilk sanal spor ayakkabılarını yayınladı. Bunu takiben Dolce & Gabbana, Rimowa ve Louis Vuitton gibi markalar NFT yayınladı.

Sayıları gittikçe artan moda markaları, sanal moda varlıkları tasarlamak için oyun platformlarıyla da işbirliği yapıyor.

Oyunlarda modanın yükselişi

Oyunlar giderek gerçek dünyanın bir uzantısı haline geldikçe moda markaları için ana hedef haline geldi. Bu etkileşim ilk olarak sanal moda varlıklarını tasarlamak için oyun platformlarıyla iş birlikleri yoluyla olmuştur.

Sanal bir moda koleksiyonu oluşturmak için Güney Koreli sosyal ağ ve avatar simülasyon uygulaması Zepeto ile ortak olan Ralph Lauren kullanıcılara avatarlarını özel ürünlerle giydirme şansı veriyor. Gucci, oyun platformu Roblox ve Pokémon Go ve Animal Crossing için dijital varlıklar yarattı.

Balenciaga, Sonbahar Kış 2021 koleksiyonunu bir video oyunu şeklinde tanıttı ve ardından Fortnite ile alışveriş yapılabilir sanal giysiler ve fiziksel ürünler içeren bir ortak çalışma için bir araya gelerek geleneksel ve metaverse kanallarında ortaklığın reklamını yaptı.

McKinsey’in raporuna göre, oyunlardaki fırsatlar daha genç tüketicilerin ilgisini çekmek için ve normalde markalarla fiziksel formatlarda etkileşime girmeyenlerle bir etkileşim yaratmak için bir platform sunuyor. Oyun içi ürünler sunmak, markaların yüksek deneyimler için dijital varlıklardan para kazanmasını sağlıyor.

NFT’lerin moda endüstrisindeki rolü

Sanal ortamdaki modanın heyecanı NFT’ler kullanılarak meta veri tabanında satın alınan, satılan ve takas edilen kripto varlıkları etrafındadır.

Modada, NFT’lerin ürün doğrulamasından koleksiyon parçaları olarak sunulmasına kadar çok çeşitli kullanım durumları vardır.

2021’de lüks oyuncular arasında, genellikle oyun evreni aracılığıyla bir NFT etkileşimi dalgası yaşandı. 200. yıldönümü için Louis Vuitton, kısmen Beeple tarafından tasarlanan koleksiyon NFT’leri olan bir video oyunu başlattı. 

Burberry, bir blok zincirinde yaşayan dijital vinil oyuncaklar içeren Blankos Block Party oyunu içinde NFT’ler yarattı. Burberry‘nin sınırlı sayıda üretilen Burberry Blanko Sharky NFT’si satın alınabilir, yükseltilebilir veya satılabilir. İş birliği ayrıca markalı oyun içi NFT aksesuarlarını da içeriyor.

Dolce & Gabbana, dijital lüks ve modaya yönelik bir pazar yeri olan Unxd ile işbirliği yaparak, fiziksel tasarımların yanı sıra satılan dokuz parçalık bir NFT koleksiyonu yarattı.

Para kazanma fırsatları, ancak sürdürülebilirlik ve siber güvenlik endişeleri

Coindesk’e göre, Dolce & Gabbana‘nın ilk NFT Koleksiyonu 5,7 milyon ABD Doları eşdeğerini getirdi.

Bununla birlikte, McKinsey’in raporu, para kazanma fırsatlarının, kimlik doğrulama güvenliği ve sağladıkları topluluk oluşturma potansiyeli ile birlikte NFT çılgınlığını tetikleyen sınırlı üretimlerin psikolojisine bağlı olabileceğini öne sürüyor.

Rapora göre birkaç da tehdit var. NFT’lerin altında yatan blok zinciri teknolojilerinin, özellikle de işlemleri doğrulamak için gereken enerjinin çevresel etkisi çok kritik. Diğer yandan siber güvenlik ve aynı zamanda kalpazanlık da önemli bir tehdit. BBC’nin haberine göre, İngiliz sokak sanatçısı Banksy’nin resmi web sitesine yakın zamanda gerçekleştirilen bir siber saldırı, bir koleksiyonerin sahte bir NFT için 334.000 ABD Doları ödemesine neden oldu.

2022 ve sonrası…

McKinsey raporlarına göre, artan sayıda moda markası farklılaşmanın yollarını aradıkça ve yaratıcı deneyler başlattıkça NFT’ler etrafındaki yoğunlaşma artmaya devam edecek. Tüketiciler çevrim içi etkileşimde daha fazla zaman harcadıkça, dijital nesneleri toplama ve sergileme konusundaki ilgilerinin artması muhtemel. Bununla birlikte, tüketiciler markaların satış kanalları arasında tekrar eden içerikler yerine, yaşadıkları alanlara özgü bir formatta dijital varlıklarla etkileşim kurmasını bekliyorlar.

Kripto moda fırsatı, önemli bir yatırım, deney ve yeni bir oyun kitabı gerektirecek. Markaların, hem kurum içinde hem de işbirliği içinde yüksek kaliteli içerik sunmak için stratejik bir zihniyet ve ortaklıklar geliştirme ve farklı yeteneklerden yararlanma isteğine ihtiyacı olacak. Büyük miktarda hype’ın söz konusu olduğu bir alanda, heyecan uyandıran vakaları araştırmak markalara fayda sağlayacaktır.

Kaynak: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/retail/our%20insights/state%20of%20fashion/2022/the-state-of-fashion-2022.pdf

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.