“Freni boşalan araç” ve Fren Hidroliği

Yayınlandı: 02 Nisan 2020 / Arazi Araçları, Mekanik, Motosiklet, Off-Road, Otomobil

“Freni boşalan araç, kazaya neden oldu” şeklinde bir haberi ne zaman duysam çok kızıyorum. “Fren boşalması” tabiri, sanki suçlu olan aracın sahibi değilmiş de fren kendi kendine “boşalmış” gibi bir algı yaratıyor. Bu nedenle “bakımsız frene sahip bir araç nedeniyle oluşan kaza” dersek ifade daha doğru olur.

Peki bu fren sistemi nedir, bakımları nasıl olur?

Fren Sistemi

Fren pedalına bastığınızda, ilettiğiniz güç tekerlere iletiliyor. Tahmin edersiniz ki bu güç birebir iletilmiyor, fren pedalından kaliperlere gidene kadar birtakım aşamalardan geçiyor. Fren gücü destekleyicisi, istenilen fren basıncını vericiye hesaplatıp bulduktan sonra frenleme yapılıyor. Yapmış olduğunuz fren basıncı fren sıvısını etkiliyor, bu da oluşan basıncı fren pistonlarına iletiliyor. Fren kaliperinin içerisinde bulunan pistonlar sayesinde balatalar fren diskine baskı yapar ve bu durum, sürtünmekten dolayı aracı durdurur.

Buraya kadar grafiğe de bakıldığında net olduğunu düşünüyorum.

Fren Hidroliği

Fren hidroliği, fren pedalına bastığınızda oluşan kuvvetin fren sistemine iletilmesini ve frenlemenin yapılmasını sağlayan sıvıdır.

Fren hidroliğinin kaynama sıcaklığı normalde 250°C’dir. Fakat fren hidroliği, yapısı gereği zamanla havadan nem alarak etkisini yitirir ve buna bağlı olarak kaynama sıcaklığı zamanla düşer. Fren hidroliğinin iyi durumda olup olmadığını anlamak için kaynama sıcaklığına (kaynama noktasına) bakılır. Aracınızın fren hidroliğinin kaynama noktası 200°C’ye geldiğinde, fren hidrolik yağı akışkan hale gelir ve etkisini yitirmeye başlar. Fren hidroliğinin kaynama noktası 180°C’ye geldiğinde ise ani ve beklenmedik fren sistemi arızaları ve kaza riski artar.

Fren Hortumları

Fren Hortumu tüm araçlarda güvenlik açısından çok kritik bir parçadır. Frenler her kullanıldığında aşırı gerilim altında çalışan fren hortumları, düzenli olarak kontrol edilmelidir çünkü herhangi bir hata fren hidroliği kaybına neden olabilir. Bu basınçta bir düşüş anlamına gelir ve çok ciddi fren arızalarına neden olabilir.

Fren hortumları, fren ana merkezinden basınçlı olarak fren boruları vasıtasıyla gönderilen basınçlı fren hidrolik yağını, tekerlek fren sistemine iletirler. Hidrolik bağlantıyı, hareketli olan tekerleklere ilettiğinden dolayı esnek olarak çalışabilmeli ve dış ortamla direkt temasta olduğundan dayanıklı olmaları gerekmektedir. Fren hortumları, fren borularına ve tekerlekteki fren silindirine bağlantı rakorları ile bağlanırlar. Fren hortumlarının dayanımını arttırmak için kauçuk ve çelik örgü bir arada kullanılmaktadır.

Bir Fren Hortumunun doğru çalışıp çalışmadığını kontrol etmenin tek yöntemi görsel bir inceleme gerçekleştirmektir. Eğer görünür çatlak veya kaçaklar varsa bu tüm fren ağının hasarlı olduğunun bir göstergesi olabilir, çünkü tüm fren parçaları birbirlerine benzer oranlarda aşınır.

Fren hidroliği ve fren hortumları ne zaman değişmeli?

Fren hidroliğinin maksimum 2 yılda ya da 40.000 km’de (hangisi önce dolarsa), fren hortumlarının da maksimum 5 yılda ya da 50.000 km’de (hangisi önce dolarsa) değiştirilmesi gerekiyor. Ancak her ikisini de her yıl değiştirmek size çok daha fazla güven sağlayacaktır.

Onur

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.