MotoKaravan Maceram – II. Araç seçimi “Hello papa”

Yayınlandı: 17 Ağustos 2019 / Faydalı Bilgiler, Van Life (Karavan Kültürü)

CamperVan yapmaya karar vermiş ve yine bir önceki yazımda bahsettiğim yabancı çifte özenip, “Hello papa, oğlun geldi Almaya’dan(80 kuşağının hatırlayacağı Kemal Sunal’ın “Katma Değer Şaban” filmindeki gibi) diyerek Mercedes Vito bakmaya başlamıştım. Beni yakın tanıyanlar bilir ki, yeni bir ürün almadan önce günlerce hatta haftalarca araştırmalar yapar, excel tabloları oluşturur, fiyat/performans ürünlerini bulmaya çalışırım. Yine CamperVan yapacağım araç için de onlarca “sheet” içeren Excel dosyası oluşturmuş ve ideal aracımı araştırmaya başlamıştım.

Şehir içinde de kullanacağım aracımda olmazsa olmazlarım arasında aracın konforu (panelvanlardan uzak durma sebebim) ve mümkünse otomatik vites olması vardı. Dolayısıyla Mercedes Vito, yerini Mercedes Viano’ya bırakmıştı.

Viano’lar 3 farklı şasi tipinden oluşuyor:

  1. Kısa şasi (standart – 4748 cm)
  2. Orta şasi (yurt dışında uzun şasi olarak geçiyor, kısa şasiden 25 cm daha uzun)
  3. Uzun şasi (yurt dışında ekstra uzun şasi olarak geçiyor, orta şasiden 23 cm daha uzun)

Benim tercihim orta şasi olandı ancak İstanbul’da onlarca Viano araca bakmaya gittiğimde şasi tipi fark etmeksizin her seferinde hayal kırıklığı yaşadım. Birincisi, birçok araç çok hor kullanılmış dolayısıyla içleri çok yıpranmıştı. İkincisi ve daha önemli olanı ise Viano’larda Vito’lara göre konfor artması için arkada körüklü süspansiyon kullanılmıştı ve bu körükler maalesef çoğunda bozuktu. Tekrar çalışır hale getirmek yaklaşık 5.000 TL ile 10.000 TL arası bir masraf demekti ve sonradan yapılsa da yeniden arıza çıkarma ihtimali yüksekti. En son baktığım 2006 model tavan hariç boyalı, 170.000 km’de arka körüğü inanılmaz sesli çalışan (bozuldu bozulacak) bir Viano’ya 64.500 TL istendiğinde, artık başka marka modellere bakmam gerektiğini fark ettim.

Otomatik vites hala önceliğimdi ve kötü kullanılmış Viano’lar beni “yeter ki temiz olsun” diyerek uzun şasi araca bile baktırmaya başlamıştı. Ford Transit Custom (yeni kasasının adıyla Tourneo Custom) otomatik vites seçenekleri sadece 2017 ve sonrasında vardı dolayısıyla hem pahalılardı hem de 5 yaştan küçük araçları karavan yapmak isterseniz çok ciddi ÖTV farkı ödemeniz gerekiyordu. Son seçenek olarak, 2005-2006 yılları arasında distribütör firmasında çalıştığım (Doğuş Oto) ve satışını yaptığım Volkswagen Transporter/Caravelle kalmıştı. Başta VW düşünmememin sebebi, kısa şasinin Viano orta şasiden kısa olması, uzun şasisinin ise Viano uzun şasiden uzun olmasıydı. Bir de Transporter’lar Viano’lara göre çok konforsuzken, Caravelle ise Viano’ya göre hala konforsuz ancak Transporter’dan bir tık daha iyiydi. Transporter/Caravelle araştırmalarım Viano’dan nedense daha kısa sürede tamamlandı. Viano’ların aksine çok daha temiz araçlara denk gelebildim. Öyle ki 2005 model ilk sahibinden boyasız ve hasar kayıtsız Transporter bile bulabildim. Üstelik Viano gibi körüklü sistem olmaması beni olası süspansiyon arızlarından kurtaracaktı.

En sonunda 63.500 TL gibi bir rakama 2007 model 162.000 km’de bir Caravelle sahibi oldum. Büyük bir hasarı yoktu, birkaç parçasında da boya vardı (İstanbul’da yaşayacağım için boya kaçınılmazdı zaten, dolayısıyla boyalı araçları fiyatı daha düşük alabiliyorsunuz). Yaklaşık 2000 TL’ye ön takım dahil tüm bakımlarını yaptırdım ve araç sürüş konforu açısından resmen başkalaşım geçirdi 🙂

Gelelim Caravelle’in avantaj ve dezavantajlarına:

Avantajlar:

  • Transporter’lara göre taban ve tavan yalıtımı çok fazla. Dolayısıyla karavan yaparken ekstra yalıtım için zaman ve para harcamak gerekmiyor (İyi bir yalıtım 500-1.000 TL arası tutuyor)
  • Aracın ses yalıtımı da çok iyi olduğundan Transporter’lara göre daha az ses alıyor.
  • Yan sürgülü kapı otomatik olduğundan açıp kapatmak için kuvvet gerekmiyor, üstelik kumanda ile uzaktan da açılabiliyor.
  • Benim aracım “termal paket” olduğundan koltuk ısıtma ve Webasto (iç mekan ve motor suyu ısıtıcı) standart olarak geliyor (Transporter’ların da bazılarında var bu özellik)
  • 9+1 koltuklu olduğu için “minibüs” kategorisinde, dolayısıyla karavan yapana kadar ödenmesi gereken MTV çok az (Yıllık 680 TL). Transporter’lar genelde “kamyonet” sınıfında olduğundan 2.500cc motor hacmi için 1372 TL vergisi var. Karavana çevirdiğimde ben de aynı vergi sınıfına gireceğim maalesef 😦
  • 9+1 koltuktan 7 tanesi karavan yaparken lazım olmuyor, dolayısıyla üzerindeki koltukları satabilirsiniz. Transporter koltuklarından çok daha konforlular.

Dezavantajlar:

  • 9+1 koltuktan kullanılmayacak olan 7 koltuk, satılana kadar başa bela. İkili koltuklar 50-60 kg civarı, üçlü koltuk da 100 kg vardır belki. Dolayısıyla indir çıkar uğraşmak çok zor. Beni karavan ruhsatı almaya iten sebep de bu oldu desem yanlış olmaz. Yoksa bir sene, bu kültüre alışana kadar “korsan karavan” olarak kullanmayı düşünüyordum.
  • Aynı model Transporter’a göre yaklaşık 10.000 TL daha fazla para vermeniz gerekiyor (3.000 TL’ye koltukları satsak, 750 TL kadar da yalıtım masrafından kurtarsa yine nereden baksanız 6-7 bin TL fark oluyor)
  • Aracın iç plastik trimleri karavan yapımına müsait değil, sökülmesi gerekiyor. Söküldükten sonra alıcı bulabilirsiniz elbette ancak aracı tekrar satmak isterseniz tüm orjinalliği gitmiş olacak.
  • Benim aracım otomatik vites olduğu için, otomatik vites arızası çıkarma durumuna göre tamiri ciddi rakamlar tutuyor. Ancak bu tamamen benim tercihimdi.

Bir sonraki yazımda tasarıma nasıl karar verdiğimi (o zamana kadar karar verebilmiş olursam) ve araç içinde nelerin olmasını istediğimi paylaşacağım.

Sevgiler…

Onur

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.