Kia Sorento & Offroad – I. Yükseltme Kiti ve Alternatifleri

Yayınlandı: 29 Ocak 2018 / Arazi Araçları, Off-Road

Beni tanıyanlar doğaya ne kadar düşkün olduğumu bilirler. Tanımayanlar da blog’umda birkaç gezi yazımı okusa zaten az çok fikirleri olur diye düşünüyorum. 🙂 Birkaç aydır, daha önce kullandığım Land Rover Discovery I ile yaptığım gibi geziler yapabileceğim bir 4×4 arıyordum. Onlarca araç arasından fiyat/performansını araştırdıktan sonra şu an severek bindiğim 2007 model Kia Sorento 2.5 CRDI aldım.

Sorento, aslında standart hali de birçok doğa tutkununun taleplerine karşılık verebilir. Ancak benim gibi, bilmediği yollara gözü kapalı giren biriyseniz biraz değişiklik şart 🙂

Kia Sorento, “Türk halkına SUV’u sevdiren araç” olarak tanımlansa kimse itiraz etmez sanırım. Ülkemize geldiği 2000’li yılların başından itibaren çok tutulan bu aracın, virajlarda çok savurduğu şeklinde bir namı olsa da 2005 yılında eklenen viraj denge çubuğu sayesinde biraz olsun şikayetler azalmış, 2007 yılından itibaren de donanımlarına eklenen ESP sayesinde daha güvenli hale gelmiştir. 2009 yılından sonra monokok şasiye dönen Sorento yavaş yavaş arazi performansından uzaklaşmıştır (2005-2009 model arası, arazide en çok tutulan modeller diyebiliriz).

O nazik görüntüsünün altında bir canavar bulunan Sorento’mda, gözü kapalı girdiğim yollarda gözü faltaşı gibi açılmış şekilde kalmamak için birtakım değişiklikler yapmak istiyorum. Aylarca araştırdığım aracım için sırada haftalarca sürecek araştırmalar vardı. Bu araştırmalar sonunda güzel bir listem oldu:

  1. Yükseltme kiti
  2. A/T yad a M/T lastikler
  3. Vinç
  4. Kar/çamur paleti
  5. Offroad küreği
  6. Çelik tampon

Şimdi sırayla bu listedeki başlıkları paylaşayım.

Yükseltme Kiti ve Alternatifleri

Eğer bir Land Rover Discovery’niz, bir Grand Cherokee ZJ ya da XJ kasanız, bir Land Rover Defender’ınız ya da yeni model pick-up’ınız varsa çok rahat şekilde offroad ekipmanı bulabilirsiniz. Söz konusu Sorento ise işiniz biraz zor. Offroad donanımlarının olmazsa olmazı yükseltme kitlerinde de geçerli bu… (“Offroad aracını neden yükseltiriz?” sorusunun yanıtını başka yazıda vereceğim)

Sorento için en basit yükseltme önerisi GET ile (takozla) yükseltme. Bunun için Amazon.com üzerinden poliüretan malzeme ile üretilmiş olan Daystar marka GET getirtebilirsiniz. 2005 model öncesi ve sonrası kitlerin şekli fark ediyor, bu nedenle satın almadan önce dikkat edin.

Daystar’ın yerli bir de alternatifi var. Kia Sorento Club Türkiye Facebook grubunda bu ürünü Daystar’dan daha uygun fiyata bulabilirsiniz.

Şimdi GET’i taktık iş bitiyor mu? Hayır bitmiyor, çünkü şöyle bir sıkıntı var. GET dediğimiz şey, aracın yayları üzerine konulan bir takozdur. Dolayısıyla aracı yaylardan yükselttiğinizde artık amortisörünüzün normal hali daha çok açıklıkta olacak ve darbelere karşı sönümleme mesafesi daha kısa olacaktır.

Facebook’taki Kia Sorento 4×4 Offroad Club  grubundaki Sırp arkadaşım Aleksandar’ın çizimiyle anlatmak gerekirse:

Üstteki çizim takozlu ve takozsuz yayların normal durumda araçta yaptığı etkiyi gösteriyor. Yani aracımıza takoz koyduğumuzda aracın kupası (gövdesi) yükselmekte ve amortisörün açıklığı daha çok artıyor, dolayısıyla araç yükselmiş oluyor.

Aracın yükselmesinden ötürü araç altında oluşacak hava akımını gözardı edersek,  düz yolda giderken bu açıklığın fazla olması aracın daha stabil olmasını sağlayabilir, ancak özellikle zıplamalı offroad sürüşlerinde aracın yerle temasının kesilmesine neden olacaktır. Yine konfordan da ödün vereceğinizi unutmamanız gerekiyor.

Buraya kadar verdiğim bilgiler genel olarak GET ile ilgiliydi. Sorento özeline dönersek, sevindirici bir haber var; ön yaylar ve ön amortisör Daystar 2 inch GET kullanımında sorun çıkarmıyor, yine arka yayların da mesafesi 2 inchlik bir GET’i kaldıracak şekilde, ancak arka amortisör için aynı şeyi söylemek zor. Sorento’da arka amortisör boyu kısa olduğundan, örneğin 12cm’lik bir sönümleme mesafesi, 2 inchlik (5cm) bir GET takıldığında 7-8 cm civarına iniyor. Hatta artık amortisörünüz eski ise işlevini sıfır takılan bir amortisör gibi getiremeyeceğinden bu mesafe daha da az olabilir.

Peki bunu nasıl aşacağız? En ucuz yol, İngilizcesi “Shock Extender” olan parçalardan (sanayideki adı “küpe”) takarak amortisörü uzatmak. Aşağıdaki örnek görüntüler size fikir verecektir:

 

 

 

“Ben aracıma ekstra parça takmam” diyorsanız, diğer bir yol ise arkaya uzun amortisör takmak. Araştırdığım kadarıyla Japon KYB markasının Sorento’lar için ürettiği arka amortisörler biraz daha uzun. Bunun yanı sıra Old Man Emu ve Rancho markalarının ürettiği arka amortisörler de daha uzun olduğundan işinizi görecektir. (Old Man Emu tek arka amortisörün Ocak 2018 itibariyle fiyatı 135 Euro’dur.)

2 inchlik (5cm) GET ile yükseltmeye alternatif seçenekler düşünürseniz, Ironman’in Kia Sorento için yaptığı 3,5cm yükseltme yaylarını (sadece yay) ya da Old Man Emu’nun 3cm’lik komple amortisör ve yay setini de alabilirsiniz.

Genel olarak Sorento’ya dair yükseltme bilgilerim bunlar. Araştırıp yeni maddeler buldukça bu yazıyı güncelleyebilir ya da üzerinden başka bir yazı yazmaya değer bir alternatif bulursam yeni bir yazarım 🙂

Doğaya saygılı, güvenli ve keyifli sürüşler dilerim.

Ekleme

Bu yazıyı yazdıktan sonra gidip sanayide kendime “shock extender – küpe” yaptırdım. GET ile yükselttikten sonra normalde amortisör çalışma mesafesi (sönümleme) azalıp amortisörler daha sert hissi verecekken, aracın amortisörleri hala yumuşak (açılıp kapanma mesafesini koruduğumuz için). Dolayısıyla arazi performansı hala çok iyi. Ancak araç üzerinde yükseltme uyguladıkça, aracın offroad sürüşlerine yaklaştığını ama otoban sürüşlerinde uzaklaştığını bilin. Ben uzun yolda 120 km hız üzerine çok az çıktığım için beni etkileyen bir durum olmadı, ancak eğer sürat seviyorsanız sakın aracınızı sadece görüntü için yükseltmeyin.

Diğer yandan bu fotoğraftan sonra bana iletilen birkaç soruya da yanıt vermiş olayım:

  1. Küpeyi sadece tek civata tutuyor nasıl güveniyorsunuz?
    Küpenin olduğu yerde amortisör ucu varken onu da yine aynı civata tutuyordu bu nedenle pek de farkı yok aslında.
  2. Küpeye yük binmiyor mu?
    Sadece GET ile yükseltip amortisörü yükseltmeseydim üzerine binen yük daha fazla olacaktı. Aksine küpe, amortisörün orjinal mesafesinde çalışmasına izin veriyor.
  3. Ya sağa sola kayarsa?
    Arka amortisöre binen yük, ön amortisörden daha azdır. Arka tarafta asıl yükü arka yaylar alıyor. Diğer yandan daha önceki yazılarımda belirttiğim 2005 yılından sonra eklenen “arka viraj denge çubuğu”, gövdenin sağa sola fazla salınım yapmasını engelliyor.
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.