Bir arazi aracı neden yükseltilir?

Yayınlandı: 29 Ocak 2018 / Arazi Araçları, Off-Road

Çevremden “Yahu zaten arazi için -arazi aracı- alıyorsun, daha neden yükseltiyorsun?” diye bolca soru duyduğum için, herkesin anlayacağı şekilde bir yazı hazırlamak istedim. Offroad araçlarıyla tanışıklığım eski olsa da hiçbir zaman bu konuda deneyimli biri olmadım. Bu nedenle eksik bilgiler olursa aşağıdaki Yorum kısmından iletmenizi rica edeceğim.

Haydi bakalım “aracımızı neden yükseltiyoruz?” sorusunu yanıtlayalım.

Her ne kadar altındaki arazi aracı da olsa, insan hep daha zor parkurlardan geçmek istiyor. Bir engeli geçtiğinde hep “ee bunu da geçtik, yok mu daha zoru” diyor. “Ben öyle değilim” deseniz de, offroad sırasında aşamadığınız engelin arkasında göreceğiniz muhteşem bir manzaradan yoksun kalmak istemeyeceğinize eminim. İşte aracımızı tam da bu nedenlerle yükseltmek isteriz.

“Okul matematiği”nden “Offroad matematiği”ne: Yaklaşma ve Uzaklaşma Açıları

Soldaki resme dikkatlice bakın. Sağdaki tepeye çıkmak için yaklaşan araç 29,5 derece açı ile yaklaşıyor ve muhtemelen ön tamponu sürtmeden kolaylıkla çıkacak. Şimdi daha alçak bir aracın aynı tepeye çıkmaya çalıştığını hayal edin… Ne oldu, tampon sürttü değil mi? İşte yaklaşma açısını arttırmak tam olarak bunu ifade ediyor.

Diğer yandan yine bir tepeden inerken alçak bir araba daha arka tekeri yere basmadan arka tamponu araziye oturacak ve hatta araç askıda bile kalabilecektir.

Bu iki açıdan başka ön ve arka tekerlerin aracın ortası ile yaptığı “karın açısı” (break over angel) vardır. Örneğin yüksek bir tümsek geçişinde ön tekerlekler geçtikten sonra, açı yüksek değilse araç karnı üzerine oturur ve ne ileri, ne de geriye hareket edebilir ve arazide asılı kalır. Bundan dolayı daha kısa dingil aralığı olan araçlar arazide başarılı olur.

Aracımızın yaklaşma ve uzaklaşma açılarını arttırmayı GET (takoz) kullanımı, normal yayları offroad yayları ile değiştirme ya da amortisör ve yay kitleri ile sağlayabiliriz. Ancak yükseltme nedenimiz sadece bundan ibaret değil.

O kanal bizde çekmiyor

Özellikle sonbahar ve kış aylarında araç teker izleri offroad yollarında kanallar oluşmasına neden olur. Mümkün olduğunca aracımızı bu kanallara düşürmeden sürmeye çalışsak da bazen aracın kanala girmesini engellemek imkansız oluyor. Kanala giren bir aracı tekrar kanal dışına çıkarmak, zorlu şartlarda çoğu zaman aracın “aks kesmesi” adı verilen aksın kırılmasına sebep oluyor. Palet, vinç vs. yardımıyla aracı kanaldan çıkarabiliriz ama hiç girmese ya da girdiği anda kanal bizi engellemese daha iyi olmaz mıydı?

Aracın kupasını (gövdesini) GET, yay ya da kitle yükselttik diyelim, araç yükselmiş oluyor mu? Hayır tabi ki çünkü bizim yaptığımız yükseltmenin etki etmediği yer var; diferansiyel!

Biz aracımızı yükselttiğimizde yaklaşma ve uzaklaşma açıları arttı, evet artık tamponlarımız sürtmeyecek ama diferansiyel hala aşağıda kaldığı için hala offroad sürüşünce sıkıntı yaşayabiliriz. Diferansiyeli yükseltmek için tek yol daha geniş yanaklı lastik takmak (daha büyük jant da bir yoldur ancak büyük jant hem ilave ağırlık getirir, hem de dar yanaklı lastikle kullandığınızda konforu azaltır). Aracın kupasının (gövdesinin) yükselmesi, çamurluk mesafesini de arttıracağından bu yükseltmenin ardından daha geniş yanaklı bir lastik takmak diferansiyeli daha yukarıya taşıyacaktır. Burada bir not düşeyim, tabanın geniş olması sadece kumda avantaj, bunun dışında kar ve çamurda dar taban kullanmanız lehinize olacaktır.

En basit haliyle araçlarımızı neden yükselttiğimizden bahsettim. Eğer bu yazıdan sonra yükseltme kararı verdiyseniz şimdi yükseltme yöntemlerini araştırabilirsiniz.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s