Motosikletiniz ne kadar yük taşıyabilir?

Yayınlandı: 03 Şubat 2015 / Motosiklet, Sürüş Teknikleri

11Motosikletinize çok fazla yük koyarsanız sürüş/manevra yeteneğini azaltırsınız ve bazı parçalar da aşırı yüke maruz kalabilir. Güvenli olarak yükleyebileceğiniz miktar ne kadardır ve ne zaman bazı eşyalardan feragat etmek gerekir?

Üretici tarafından belirlenmiş olan maksimum yükleme kapasitesini hesaplamanın kolay bir yolu var. Motorun dolu ağırlığını (depo ve tüm diğer sıvılar tam dolu) maksimum istihap haddinden (MİH) çıkarın, böylece taşıyabileceğiniz yük miktarını bulmuş olursunuz. MİH motosikletinizin izin verilen toplam yükünü ifade eder, buna motorun kendisi, sürücü (varsa yolcu), bagaj ve tüm aksesuarlar dahildir.
MİH ve dolu ağırlık bilgileri genelde motosikletin bir yerine iliştirilmiş olan taşıt bilgileri kartında yazar.

Lastik Basınçları

22Motosikletinizin bilgi kartında ayrıca hem ön hem de arka teker için aks başına düşen ağırlık ile ilgili bilgi de bulunur. Diğer bir deyişle, bu ağırlıklar, üreticinin motor durur haldeyken ön ve arka tekere binmesine izin verdiği maksimum yükü ifade eder. Bu size yükleyebileceğiniz yükün sınırları hakkında bilgi verir. Aks başına düşen ağırlık değerleri lastiklerin belli bir basınçta olmasına göre verilir. Bu çok önemlidir çünkü lastik basıncındaki bir düşüş, taşıyabileceği yükü de azaltır, hem de çok ciddi olarak. Lastik basıncındaki %10’luk bir düşüş, taşıyacağı yükte bunun daha üzerinde bir azalma yaratır. Birçok motosikletin yollarda gereğinden az şişirilmiş lastiklerle dolaştığını düşünürseniz, bunun gözardı edilmemesi gereken bir durum olduğu anlaşılmaktadır. Motosikletinizi ve yükünü hava destekler. Hava olmazsa lastiğiniz motoru dik tutmayı başaramaz. Motorunuzu yüklediğiniz zaman lastikleri de verilen maksimum basınca getirin.

Bir şey daha; verilen basınç değerleri soğuk basınçlardır. Lastik ısındıkça, sürüşte karşı karşıya kaldığı farklı sürtünmelerden dolayı ya da ortam sıcaklığından dolayı, lastiğin içindeki hava genleşir ve basıncı yükselir. Eğer benzinciye kadar 25km gidip lastik basınçlarını ölçerseniz yüksek bir sıcak basınç ölçersiniz. Sıcak ölçtüğünüz lastiğiniz üretici tarafından verilen diyelim ki 29psi basınç gösteriyorsa, bu sizin düşük basınçlı lastikle gezdiğinizi gösterir. Bunun miktarı çeşitli faktörlere bağlıdır. Üzerindeki yük arttıkça, hızlandıkça, daha uzun mesafe gittikçe, hava ısındıkça ve başlangıçta ne kadar az şişirdiğinize bağlı olarak bu ısınma derecesi artacaktır. Lastiklerinizi soğukken kontrol edin ve güvenilir aletler kullanın, bazı benzincilerdeki uyduruk cihazlara güvenmeyin.
Daha fazla taşıyabilmek için lastiğinizin ölçüsünü değiştirmeyi düşünebilirsiniz. Bu işe yarayabilir, özellikle yeni daha geniş lastiğiniz için ona uygun bir jant da takarsanız. Ancak önce lastik üreticisine danışın.

Lastik ve jantları karıştırmak veya eşleştirmek bazen farklı sorunlar ortaya çıkarabilir ve iyileştireyim derken lastik jant kombinasyonunuz daha kötü bir hale gelebilir.

Aşırı yükleme

33Artık motorunuzun maksimum yükleme limitlerini öğrendiniz. Bunlar ne kadar hassastır? Bu değerleri birazcık aşarsanız ne olur? Birazcıktan fazla aşarsanız ne olur?

Sizin de şüphelenmiş olabileceğiniz gibi maksimum ağırlık değerleri biraz tutucu davranılarak verilir. Üreticiler de bunlar üzerinde çok fazla çalışma yapmazlar çünkü hiçbiri dolu ağırlıkla motor satmaz ve size sürücünün, yolcunun ya da bagajın ağırlığının ne kadarının öne ne kadarının arkaya bindiği hakkında da bilgi vermezler.

Yine de aşırı yükleme yaparsanız bedelini ödersiniz. Fazla yük lastiklerin daha çabuk aşınmasına sebep olur. Ağırlık ayrıca bazı parçalara aşırı yük binmesine sebep olur, süspansiyonlar, frenler, vb buna dahildir. Yolcunuzun sizden habersiz getireceği ufak bir çanta sürüşteki ufak bir değişim ve lastiklerin birkaç km önce değiştirilmesi gerekliliği dışında fazla bir önem arzetmez. Ancak aşırı yük lastiğe ağırlık bindiren başka faktörlerle, yüksek hızda geçilen uzun ve sıcak bir yol, çukurlu bir yol, sık sık frenleme ve hızlanma, düşük lastik basıncı, bir araya geldiğinde lastikleriniz oldukça zorlanır. Böyle bir senaryo felakete dönüşebilecek lastik arızalarına sebep olabilir, motosiklet ve lastik üreticilerini düşündüren de budur.

Kendiniz ağır bir insansanız, arkanıza binecek olan zayıf bir kişi ile yapacağınız birkaç kilometrelik sürüşler motoru düşük hızlarda kontrol edilmesi zor bir hale getirmekten başka bir sıkıntı yaratmaz. Ancak daha ağır bir yolcunuz olduğunda lastiklerinizin basıncını doğru ayarlamadıysanız başınız belaya girebilir.

Sürüş Hakimiyeti

Aşırı yüklemenin ilk etkisi motosiklet hakimiyetini bozmasıdır. Motosikletinizi bu kadar çok yüklediğinizde ağırlık merkezi daha yukarı taşınacaktır. Ayrıca büyük ihtimalle ağırlığın çoğu arka aksa belki de onun bile arkasına binmiştir. Her zaman yumuşak huylu olan motorunuz “yumuşak kumdaki üç ayaklı bir deve” haline gelebilir! Sıkışmış olan lastiklerin yere basış profili değişmiştir. Süspansiyonlarda yoldaki tümsekleri geçmek için çok az bir boşluk kalmıştır. Frenler de daha zayıflar, hızlanma da kötü yönde etkilenir.

En iyi çözüm bazı şeyleri evde bırakmak ya da yolcunuza ayrı bir motor vermektir.

Ya römork? Hiçbir motosiklet üreticisi römork takılmasına hoş bakmaz ve benim de şahsi tecrübelerim bununla aynı doğrultuda. Römork taşıyanlar size orada olduğunu bile hissetmediklerini söyleyebilirler. Benim için buna inanması çok güç. Belki de hislerini kaybetmiş olabilirler! Ben hiçbir zaman hissetmeden römork çekemedim. Hep orada olduğunu hissettim ve bu bana bir uyarı gibi geldi. Daha da ötesi, arkada römork varken panik fren yapacağım bir durumu düşünmek bile istemem.

Bu panik duruş sizin için iyi bir test olabilir. Motorunuzu yükledikten sonra iki ya da üç ani duruş denemesi yapmaya cesaretiniz var mı? Eğer yoksa gerçekten ihtiyacınız olmayan şeylerden bazılarını bırakın. Ayrıca birkaç önemli şeyi de gideceğiniz yere kargo ile göndermek çok zor değil. Lastikleriniz size müteşekkir kalacaktır, kimbilir belki deriniz de.

Art Friedman

Reklamlar
yorum
  1. Emre ATAY dedi ki:

    Hakikaten daha önce hiç düşünmediğim bir konuyu düşündürdünüz bana Onur Özdemir. Teşkkürler bu gözümden kaçmış konu için.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.