Beladan Uzak Durun

Yayınlandı: 30 Ocak 2015 / Motosiklet, Sürüş Teknikleri

F_800_GS_on_a_cliffEr ya da geç, yoldaki tehlikelerden kurtulma yetenekleriniz mutlaka sınanacaktır, bu yüzden derinizi ortaya koymadan önce bu yeteneklerinizi geliştirin.

İdeal motosiklet sürüşü güzel bir manzarası olan virajlı bir yolda gezinti anlamına gelir. Siz etraftaki manzaranın, seslerin tadını çıkarırken göreceğiniz bir araba sizden çok uzaklarda olmalı. Ne yazık ki motosiklet sürüşünün gerçekleri gülleri koklamak istediğinizde kenara çekmenizi gerektirir. Bir sonraki virajda sizi neyin beklediğini asla bilemezsiniz.

ATKU (Tara, Analiz et, Tahmin et, Karar ver, Uygula)’nun önemi sık sık yazılır çizilir. Ancak eğer tahmin ettiğiniz durumda kullanabileceğiniz yeterince silahınız yoksa Tarama ve Analiz etmenin size ne faydası var? Yolda güvenle yol almanın en iyi yöntemlerinden biri; diğer araçlarla ya da büyük cisimlerle aranızda sorun oluşturabilecek bölgelerden uzak durmaktır. Maalesef hayat her zaman size karar verebilmeniz için bolca zaman sunmaz. Bu gibi durumlarda kurtarıcı hareketler, kıvırmaca ve üzerinden geçme gibi, gerekli olabilir. Bunları tam anlamıyla becerebilmeniz için antrenman yapmanız gerekir.

Kıvırmaca

En temel anlamda kıvırmaca birbirine bağlı iki dönüş gibidir. Birincisi çarpmak istemediğiniz cisimden uzağa bir yöne dönmenizi sağlar. İkincisi de asıl gitmekte olduğunuz rotaya paralel bir yöne sizi geri çevirir. Ancak dinamik yapısından dolayı, kıvırmaca iki basit dönüşten biraz daha karmaşıktır.

İki şeritli bir sayfiye yolunda olduğunuzu ve köşeyi döndüğünüzde yerde yatan bir büyük dal gördüğünüzü düşünün. Tehlikeyi fark ettiğiniz anda gitmek istediğiniz yere gözleriniz çevirin. Eğer bunun yerine dala odaklanırsanız büyük ihtimalle hedefe kitlenir ve dala girersiniz. İkinci olarak dönmek istediğiniz tarafa doğru gidona bastırın.

Kontra tekniği sağa dönmek için gidonu sola çevirmeye çalışmanız gerekmesinden almıştır. Bu karmaşaya biraz açıklık getirmek için “Sağa it sağa dön” ifadesi kullanılmaktadır, yani gidonu döneceğiniz tarafa doğru itmeniz gerekir. Dönüşün çabukluğu sizin gidonu iterken uyguladığınız güce bağlıdır. Ne kadar kuvvetli basarsanız motosiklet o kadar çabuk yön değiştirir.

Kıvırmaca esnasında gidonu ilk itişiniz, motosikletin çarpmak istemediğiniz cisimden kurtulmasını sağlayacak kadar uzun süre uygulanmalıdır. İtiş pozisyonunda kalma süresi yanından geçtiğiniz cismin büyüklüğüne bağlıdır. Tabi bu durumda fazla kalırsanız da yolun dışına çıkarsınız ve bu büyük ihtimalle o cisme çarpmaktan daha büyük hasar verir. Bu yüzden asıl gitmek istediğiniz yöne geri dönmek için gidonu ters tarafa itmeniz gerekir.

Kıvırmacayı normal dönüşlerden ayıran birkaç unsur vardır. Birincisi kıvırmaca dinamiktir. İki dönüş arasındaki süre, motosikleti normal bir dönüşte yatırdığınız kadar yatırmanıza izin verecek kadar uzun değildir. Bunun yerine selde dik oturup gitmek istediğiniz yere bakarsınız ve bu arada motosiklet altınızda zig zag yapar. İkinci olarak bu manevranın sertliği sebebiyle, lastiğin yol tutuşunun büyük kısmı dönüşe ayrılır. Sert fren ile kıvırmacayı bir arada yapmayın, yoksa çarpabilirsiniz. Unutmayın ki gazı kapamak da arka frene basmakla aynı şeydir. Buna ek olarak, bazı motosikletlerin özellikle ön fren sıkılıyken normal dönüş kabiliyetini sergileyemeyeceklerini de bilmeniz gerekir. Bu yüzden kıvırmaca yaparken hızınızı koruyun. Eğer yavaşlamanız gerekiyorsa bunu kıvırmacadan ya önce ya da sonra yapın. Örneğin, otoyoldan çıkıyorken önünüzdeki trafik bir anda durursa önce önünüzdeki arabadan kurtulmak için kıvırmaca yapmak daha sonra da durmak isteyeceksiniz.

Kıvırmaca çalışması yapmak için boş bir yol seçin ve asfaltta etrafından kıvıracağınız bir leke belirleyin. Logar kapağı gibi kaygan yüzeyleri seçmeyin, kıvırmacada geç kalırsanız kayabiliriniz. Kendinize güveniniz arttıkça hızınızı artırın ya da cisme daha yaklaştıkça kıvırmacaya başlayın. Boş bir otoparkta yere koyacağınız ortadan kesilmiş teniz toplarıyla da çalışabilirsiniz. Engele 25-30km/saat ile yaklaşın. Hem sağdan hem de soldan kıvırmacayı çalışın. Bu çalışmada da zamanla hızınızı artırabilirsiniz.

Cisimlerin Üzerinden Geçme

Yoldaki bir çukurun/tümseğin etrafından kıvırmak her zaman mümkün olmayabilir. Bazı durumlarda üzerinden geçmek isteyebilirsiniz. Bir cismi üzerinden geçmeye karar vermeden önce ilk başta karar vermeniz gereken şey, o cismin üzerinden geçmenizin fiziksel olarak mümkün olup olmadığıdır – yerde yatan bir ağacın üzerinden geçemezsiniz. Cisme dokunmadan önce mümkün olduğu kadar yavaşlayın. Ön tekerin kaymaması için cisme 90 derecelik bir açıyla yaklaşın. Kafanızı kaldırın ve sürekli ileri bakın. Unutmayın ki gitmek istediğiniz yere varmanın en iyi yolu oraya bakmaktır. Motosikletlerin gözlerinizi takip etme gibi bir marifetleri vardır!

Daha sonra kıçınızı seleden kaldırın, gövdeniz rahat olsun ve gazı kapatın. Bu durumda cruiser’lar sorun yaşayabilir çünkü sadece ayaklarınızla vücudunuzu tutamazsınız ve gövdenizden de yardım almanız gerekir. Bu esnada istem dışı gidon hareketi yapmamaya dikkat edin. Tam cisme temas ettiğinizde ağırlığınızı geri verin ve gazı açın ki ön tekerinizdeki yük azalsın. Vücudunuzu gevşek bırakın ve motosikletin altınızda hareket etmensine izin verin. Bu rahat duruş sayesinde motorun dengesini kaybetmesi halinde düzeltmeniz daha kolaylaşacaktır. Demiryolu geçişlerine ve yoldaki çıkıntılara da aynı şekilde yaklaşın, sadece ağırlığınızı kaydırmayın ve hızınızı sabit tutun. Eğer dönüş halindeyken bir cisim ile karşı karşıya gelirseniz motosikleti mümkün olduğunca dik konuma getirin ve yukarıda anlatıldığı şekilde devam edin.

Cisim üzerinden geçmeyi boş yollarda ya da otoparkta çalışabilirsiniz. Önce yavaş başlayın ve ustalaştıkça hızlanın. Bu egzersizi 35km/saat’ten daha yüksek hızlarda yapmayın.

Her sürüşünüzün sorunsuz olmasını garanti edemezsiniz fakat bu çalışmaları birkaç ay boyunca tekrar ederseniz işler kötü gittiğinde ihtiyacınız olacak olan yetenekleri geliştirmiş olursunuz. Sonuçta en kötüsüne hazırlıklı olmak ve gereksiz yere hazırlandığınız için üzülmek çok da kötü bir şey olmasa gerek.

Evans Brasfield

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s