Görünmez Adam: Güvenliğiniz İçin Görünür Olun

Yayınlandı: 29 Ocak 2015 / Motosiklet, Sürüş Teknikleri

Tabi ki motosikletlere dikkat etmeyip önünüze atlayan şoförler var ama bazı durumlarda da sizi gerçekten göremezler. Hazırlıklı olun!

Motosiklete bir süredir biniyorsanız mutlaka önünüze atlayıp da sonradan size “Pardon, göremedim” diyen bir otomobil sürücüsü ile karşılaşmışsınızdır.

Benim buna karşı tepki genelde “Hayır. Bakmadın” şeklinde olur. Aslında olay tam olarak budur. Genel olarak şerit değiştirenler kör noktalarına bakmak için kafalarını çevirmezler. Sizin önünüzden dönüş yapacak olan bir yola gelişigüzel bir şekilde bakarak döner ve motosikletleri görmez çünkü algısı sadece arabaları seçecek şekilde koşullanmıştır.

Tabi bütün geçiş hakkı ihlalleri bu kadar basit değildir. Tabi söylediklerim gerçekten kör ya da körcesine sarhoş şoförleri kapsamıyor. Trafikteki bir sürücünün görüşü yol kenarındaki bazı cisimler, başka araçlar, kendi aracının içinde veya üzerindeki bir cisim ya da ışık yansımasından dolayı bozulabilir. Öyle durumlar vardır ki diğer araç sürücüsü sizi gerçekten göremez.

Otomobillerin görüşlerinin buğu, kir, yansıma ya da yolcular yüzünden ne kadar kısıtlandığını görmek beni hayrete düşürür. Bu şartlar altında araba kullanırken bir motorcunun nasıl gözden kaçabildiğini anlamak çok zor olmaz. Bir dahaki sefer bir arabanın yanından geçerken bunu arayın.

Benim arabam ile birkaç kez sağımı iyi göremediğim için, özellikle motosiklet var mı yok mu emin olamadığım için, dönüş yapmaktan vazgeçip düz devam ettiğim olmuştur. Tabi ki ben motosikletlere karşı özellikle dikkat ediyorum. Diğer sürücülerin motosikleti düşünmelerini bekleyemeyiz bu yüzden otoyol çıkışlarında bir araba ile çıkış arasında olmamalıyız.

Bazıları Kör Doğar, Bazıları Sonradan Olur

Bazı görüş kısıtlamalarını kendimiz yaratırız. İçi balon dolu bir araba, arkasında yük olan bir kamyonet, yanlış ayarlanmış aynalar şoförün sizi görmesini zorlaştırır. Şeytan’ın son teknolojik icadı olan cep telefonları da görüşü engelleyebilir. Gerek telefonun kendisi gerekse sürücünün kolunun duruşu görüşü bozan unsurlardır. Ayrıca telefonla konuşan bir sürücünün kafasını tam olarak çevirmesi de fiziksel olarak zorlayıcı bir durumdur.

Ayna ayarı da başka bir konudur. Bu yazıyı yazmadan önce birçok arabanın arkasında giderek aynalardaki görüntüyü kontrol ettim. Bunun sonucunda gördüm ki araba sürücülerinin çoğu kör noktalarını azaltacaklarına arkalarını daha rahat görebilecek şekilde aynalarını ayarlıyorlar. Gerçi motosiklet sürücülerinin birçoğu da aynalardaki görüntü aynı yeri gösterecek şekilde ayar yaparlar ama hem üç aynası olup hem de hepsinden aynı görüntüyü alacak şekilde ayar yapan otomobil sürücüleri beni daha çok şaşırttı. Bunun doğrusu aynalardan birinin görüntüsünün bittiği yerde diğer aynanın devreye girerek kör noktaları azalması şeklinde yapılan ayardır.

Bu tip problemler sıkça görüldüğünden tecrübeli bir motorcu diğer sürücülerin gözlerine bakma konusunda kendini eğitir. Eğer siz gözlerini göremiyorsanız o da sizi görmüyordur. Eğer onun sizi görüp görmediğinden emin değilseniz, fark edilmek için birşeyler yapmak zorundasınız. Şeridinizin öyle bir noktasına geçin ki görünmenizi engelleyen durum ortadan kalkmış olsun. Selektör yapın ya da hızınızı düşürün ama dönüş yapacağınız anlamı çıkacak kadar değil.

Yine de unutmayın ki göz göze gelmiş olmanız o aracı rahatça geçebilirsiniz anlamına gelmez. Kaza raporlarında şu cümleyi sık sık görüyoruz “Gözümün içine baktı ondan sonra da önüme kırdı”

Saydam mısınız?

Öyle durumlar olur ki aracın sürücüsü size doğrudan bakar ama göremez. Bu en çok geceleri olur, motosikletin tek farının karşıdan gelen bir arabanın farlarından biri sanıldığı zaman. Motosiklet arabadan daha hızlı bir şekilde yaklaştığından, karşıdaki araba bunu algılayamadığı için şeridine dönmekte yavaş kalabilir. Bu gibi durumlarda şeridinizdeki yerinizi değiştirerek karşıdan gelen araçtan uzaklaşın. Bu hareket sizin arkanızdaki otomobil farlarından ayrılmanızı sağlayacak ve hızınız hakkında da bilgi verecektir.

Benzer bir sorun gündüz vakti de oluşabilir, motosiklet ve sürücüsü arka planın bir parçası olarak görüldükleri zaman. Bu gibi durumlar için en iyi tedbir görünür olmaktır yani parlak renkte mont ve kask giyerek uzun farlarınızı açık tutmak. Bunlar dikkatli bir otomobil sürücüsünün sizi tam olarak göremediği anlarda bile dikkatini çekebilir. Omzunuzun parlayan bir parçası ya da farınızın ufak bir yansıması hayatınızı kurtarabilir.

Art Friedman

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.