Motosiklet Pist Yarışlarının Farkı (MotoGP – SuperBike – SuperStock – SuperSport)

Yayınlandı: 19 Ekim 2014 / Motosiklet, Yarışlar

Untitled-1

Motosiklet kullanıp da motosiklet yarışı izlemeyen yoktur sanırım. Bu yarışlar arasında en popüler olan iki taneden birisi, bir pist yarışı olan MotoGP, diğeri ise kabaca “enduro yarışı” olarak nitelendirebileceğimiz Dakar Rallisi’dir (Dakar’ın adı geçmişken, 2010 yılında “servis desteği olmadan yarışanlar” kategorisinde birinci olarak bizi sevince boğan ancak 2012 Transanatolia Rallisi’nde bir kaza sonucu hayatını kaybeden rahmetli Kemal Merkit abimizi de anmadan geçmemek lazım).

Bu yazımda MotoGP, SuperBike, SuperStock ve SuperSport yarışları hakkında kabaca bilgi vereceğim.

MotoGP:

MotoGP için Dünya’nın çeşitli pistlerinde yapılan (Bir dönem ayaklardan bir tanesi İstanbulPark’ta yapılmaktaydı) en prestijli pist yarışı desek yanlış olmaz. Günümüzde 3 kategoriye ayrılmaktadır; 125cc – 250cc ve 800cc. 2006 yılına kadar 900cc’ye kadar izin verilirken o yıldan itibaren en üst hacim 800cc olarak düzenlenmiştir.

MotoGP’de yer alan motosikletler seri üretim motosikletleri olmayıp (yani herhangi bir yolda görme ihtimaliniz sıfırdır) üreticilerin erişebildikleri maksimum teknolojiyi sergilerler. Örneğin 800cc’de yarışan motosikletlerin beygir güçleri 250 HP’ye kadar çıkmaktadır.

SuperSport:

Şüphesiz ki ülkemizde MotoGP’den sonra en ünlü pist yarışı SuperSport’tur. Bunun da nedeni, ünlü motosiklet yarışçımız Kenan Sofuoğlu’nun elde ettiği Dünya şampiyonluklarıdır.

SuperSport kategorisinde motosikletlerin en büyük özellikleri, seri üretimde olan motosikletler olmalarıdır. Seri üretimde olan motosikletlere kısmı modifikasyon izni verilerek gerçekleştirilen bu yarışın birkaç mekanik kuralı bulunmaktadır:

400cc – 600cc arası 4 zamanlı 4 silindir
500cc – 675cc arası 4 zamanlı 3 silindir
600cc – 750cc arası 4 zamanlı 2 silindir

motosikletler ile yarışılabilmektedir.

SuperBike:

SuperSport’ta olduğu gibi yine seri üretimdeki motosikletlerin daha kapsamlı modifiyelerle yarışabildikleri yarış türüdür. 750cc – 1000cc arası 4 silindir ya da 850cc – 1200cc arası  iki silindir motosikletlerle yarışılabilmektedir.

SuperBike yarışlarında kullanılan motosikletlerin seri üretimde olması satışlara da önemli katkı sağlamaktadır. Bu yarışın önemi “win on Sunday, sell on Monday” (pazar kazan, pazartesi sat) sözüyle dile getirilmektedir.

SuperStock:

Tüm diğer yarışlar arasında en az modifiyenin bulunduğu motosikletler ile yapılan yarış türüdür. SuperStock’ta yarışacak olan motosikletlerin şu özelliklerde olması gerekmektedir:

600cc – 1000cc arası 4 zamanlı 4 silindir
750cc – 1000cc arası 4 zamanlı 3 silindir
850cc – 1200cc arası 4 zamanlı 2 silindir

 

Yarış türlerine göre burada yazılan tüm özellikler dışında minimum ağırlık, yapılabilecek modifiyenin çeşidi, yolcu ayaklıklarının çıkarılması, selenin özellikleri vs. gibi de birçok özel kural bulunmaktadır. Burada elimden geldiğince bu yarışları izlediğinizde daha çok zevk almanıza katkı sağlayacağını düşündüğüm temel bilgileri paylaştım.

Son olarak tüm bu yarışların “pistte” yapıldığını tekrar hatırlatmak ister ve caddelerimizin pist olmadığının bilincinde olarak güvenli ve keyifli sürüşler dilerim.

Onur ÖZDEMİR

Reklamlar
yorum
  1. Umut dedi ki:

    Aydınlatıcı bir yazı olmuş. Elinize sağlık.

  2. - dedi ki:

    o zaman super stock’da 800cc motosiklet ile 4 zamanlı 4 silindir yarışabilirim . ama bu aynı zaman da 800cc ile 3 silindir de yarışabileceğim anlamına gelir. neden kontürpide bırakmak istesinlerki yarışçıları

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s