Motosiklet ile rüzgarda sürüş

Yayınlandı: 13 Ekim 2014 / Motosiklet, Sürüş Teknikleri

04-cougar-red-446x223

Motosiklet sürenlere “neden?” diye sorduğunuzda eminim ki duyacağınız yanıtların birisi de “rüzgarı hissetmek” olur. Peki motosikletin ruhunda olan “rüzgar” nasıl bizi tehlikeye atar ve bu tehlikeyi nasıl güvenle savuşturabiliriz?

Rüzgar hızının 0 km/s (sıfır) olduğu bir havada yaptığımız bir sürüşte ne kadar hızlı motosiklet sürüyorsak rüzgarın hızı da bizim için o kadar demektir. Bunun dışında 0’dan büyük olan her rüzgar hızı bizim hızımızla vektörel olarak toplanarak bize etki etmektedir. Buradan yola çıkarak motosiklet sürerken aldığımız en büyük rüzgarın, bizim hızımıza bağlı olan rüzgar olduğunu anlayabiliriz.

Virajda motosikletimizi yatırdığımızda karşıdan gelen rüzgar bize ters yöne doğru etki eder ve biz motosikletimizi daha da yatırdıkça bu etki artar. Yatış açısındaki en ufak değişiklikler rüzgarla birlikte çok daha fazla etkiye neden olabilir. Örneğin; hemen rüzgarın geldiği tarafta solladığımız bir tır ya da rüzgarı kesecek büyüklükteki binalar bir anda viraj çizgimizin değişmesine neden olur. Bunu toparlamaya çalışırken yaşayacağımız panik ise istenmeyen durumlara yol açabilir. Ayrıca zannedilenin aksine rüzgarlı havada gidonu sıkı tutmak, rüzgarın yarattığı sarsıntıyı motora iletmenize neden olur. Bu nedenle gidon dikkatli ama normal sürüşteki sıkılıkta tutulmalıdır.

Rüzgara doğru motosikleti daha çok yatırmak yerine, sele üzerinde kendimizi birkaç santimetre kaydırarak biraz olsun rüzgara karşı dengeyi sağlayabiliriz. Ayrıca fotoğrafta görüldüğü gibi sport, touring veya enduro-touring motosikletlerde camın arkasına saklanmak (tabi ağırlığı öne vermeden, yani camın tam arkasında yer almaya çalışmadan)  rüzgara karşı olan aerodinamizmimizi arttırmaktadır. Yine ağırlık merkezi alçak olan ve düşük devirlerde maksimum torka ulaşabilen motosikletler rüzgarla daha kolay baş edebilmektedir (maksimum tork sayesinde motosiklet yere daha sağlam basar).

Peki rüzgarlı bir havada motosikletimizi hangi şeritte sürmeliyiz? Öncelikle rüzgar fiziksel nedenlerden dolayı birden kesildiğinde ya da arttığında bizi tamamen şerit dışına atma ihtimalini göz önüne alarak sol şeritten uzak durmalıyız. Mesela hacimce büyük bir araç solladığımızda rüzgarımız kesildiği zaman bir anda kendimizi karşı şeritte bulabiliriz. Bu nedenle mümkün olduğunca orta şeridi ya da iki şeritli bir yolda isek bulunduğumuz şeridin ortasını kullanmalıyız.

Çok yavaş gitmek çözüm mü? Hayır malesef değil, çünkü böylelikle yandan gelen rüzgarın size etki edeceği güç daha fazla hissedilmekte. Hızlı gitmek çözüm mü? Hiçbir zaman olmadığı gibi yine değil 🙂 Biliyorsunuz ki güvenli sürüş için görüş açımızın maksimum olması ve reflekslerimiz için gerekli zamanın bulunması gerekiyor. Hız konusunda yol ve hava koşullarının gerektirdiği en ideal hızda ilerlemeliyiz.

Onur Özdemir

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s