“Supination” – “Pronation” – “High Arch” – “Flat Foot” ve türevleri

Yayınlandı: 27 Temmuz 2018 / Sağlık

Birkaç senedir bisiklet süren birisi olarak, “haydi biraz da koşayım” dedim.

Daha ilk günden sabah Belgrad’da 6 km (koşu + tempolu yürüyüş), akşam da pistte 6 km (koşu + tempolu yürüyüş) yaptım. Sonra sağ ayağımda şiddetli bir ağrı ile 3-4 gün geçirdim ve en son bugün doktora gittim.

Bu geçen süre içerisinde internette okumadığım blog, yazı; izlemediğim video kalmadı. Hepsini izlerken “hah ben şuyum”, “hah ben buyum” dedim. Ancak bir türlü ne olduğuma emin olamamıştım. Bugün sonunda ne olduğum ortaya çıktı :slightly_smiling_face:

Şimdi; ayak kemerim normalden daha fazla çukur olduğu için “çukur taban” adı verilen bir yapıya sahipmiş. İnternette, bu ayak yapısına sahip olan kişiler “dışa basar”, bunun için de “cushioned” ayakkabı giymem gerektiği söyleniyor. Gelgelelim ayaklarıma arkadan bakıldığında dışa değil içe bastığım görülüyor. İşin ilginci, beni muayene eden ortopedi doktoru, sadece ayak çukuruma bakarak sen “dışa basıyorsun” dedi. Yani internette yazan bilgilerle aynıydı bu bilgi ancak ben kendi ayaklarımın fotoğrafını çekip baktığımda dışa basmıyordum, aksine içe basıyordum.

“tabanlık kullanman gerekiyor” diyen doktor bana 4 tane ayak yapısı analizi (podografi) yapan medikalci önerdi. Arasından en çok sporcu reklamı yapanı seçerek yolunu tuttum (Caner Erkin, Fernandao, Beckenbauer, Nadya Komanaçi, Taçsız Kral Pele vs. oraya gitmiş hep :slight_smile: )

Önerilenler; Ottobock, Kifidis, Erkemed, Denge Ortopedi (ben bu sonuncuya gittim)

Yaklaşık 20-25 dakika süren analiz sonrası sonuçlarım açıklandı. :slight_smile:

  1. Çukur taban olmam nedeniyle, ayaklarımın ortası normal yürüyüş esnasında neredeyse hiç yere basmıyor. Koşarken nispeten biraz daha basıyor ancak beklenen seviyede değil.
  2. Ayağın ortası yere basmadığı için oluşan denge sorunun bacaklar içe basarak düzeltmeye çalışmış ve dolayısıyla internetteki “çukur ayaklar dışa basar” tezinin zıttına içe basıyor. Bunun hakkında medikalcideki fizyoterapist ile görüştüğümde “esnek vücuda sahip olan yüksek arkların (high arch) ayakları dışa değil içe basıyor” dedi. Yani yukarıdaki grafiğin karması bir ayak yapım varmış 🙂
  3. Bugüne kadar koşu ile ilgilenmediğim için bunun ağrısını çekmemişim (yani 72 kg ağırlığımın yükünü bir şekilde taşıyabilmişim ancak koşarken hissedilen daha fazla ağırlık topuk dikeni başlangıcı olmuş ve canımı acıtmaya başlamış), ancak tam zamanında müdahale edileceği için, ileride oluşması muhtemel aşil tendonu sorunlarının önüne geçebilecekmişiz.
  4. Bundan sonra ömür boyu tabanlık kullanmam gerekecekmiş. Ancak gittiğim medikal hem günlük hayat hem de istediğim spor türüne göre tabanlık yapabildiğini belirttiğinden “koşu” için de ayrı bir tabanlık yaptırıyorum. Yani o tabanlık olduğu sürece koşmama engel olmayacakmış, hatta “eskisine göre daha rahat koşabilirsin” dediler.
  5. Yine internette okuduğum “bazı mağazalarda ayak analizi yapılıyor” şeklindeki bilgilerde Outrunner mağazasının kapandığı, Zorlu’daki Nike’ın da artık bu analizi yapmadığı bilgisini aldım.
  6. Nike ve Under Armour mağazalarında çukur taban için olan ayakkabıları denemek istedim ve gördüm ki hiçbirisi ne kadar “destekli” olursa olsun tabanlığın yerini tutmuyor (ayağım hiçbirinde medikalcide deneme amaçlı verdikleri tabanlık kadar rahat ettirmedi beni. Üstelik yeni yapılan tabanlık tam olarak bana özel olacağından daha iyi olacağını düşünüyorum).

Özetle;

  • Ayaklarınızdan şikayetiniz olsun ya da olmasın, eğer mümkünse koşu sporuna başlamadan önce bir ortopediste giderek göstermenizi öneririm.
  • Buradan alacağınız sorun yok” geri bildirimine güvenebilirsiniz ancak “sorun var” bildiriminden sonra mutlaka ayak analizi (podografi) yaptırın. Mağazalardaki ayak analizleri ne kadar doğrudur bilmem ama medikalcide yapılan 20-25 dk süren analiz ve sonrasında 20-25 dk süren detaylı anlatımın çok güvenilir olduğuna ben yeterince iknayım.
  • Son olarak standart üretilen bir ayakkabıya sırf iç tabanı için yüzlerce lira vereceğinize, kendinize özel bir tabanlık yaptırın ve koşacağınız piste göre uygun dış tabanlı ve daha uygun fiyatlı klasik bir ayakkabı alın (iç astarının çıkabiliyor olması önemli) Yalnız bu satın alınacak ayakkabının taban destekli bir yapıda olması gerekiyor ki tabanlığın sonrasında başlayan (yukarıya doğru) kısımda da bir destek olsun ve yürüyüşünüz düzelsin. Ayakkabı önerilerini daha sonra bu yazıyı güncelleyerek ekleyeceğim.
Reklamlar
yorum
  1. […] Bu yazıyı okumaya başlamadan önce şu yazımı okumanızı öneririm. […]

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.